Translate

вівторок, 5 січня 2016 р.

Конкурс знавців життя і творчості Т.Шевченка.

Мета:поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, розвивати творчі здібності школярів, виховувати любов та повагу до рідної мови, художнього слова.
                                                                   
                                                    Хід заходу
1.Слово вчителя.

-Т.Г.Шевченко прожив 47 років. Його життя нагадує нам спалах зірки, але зірки, що не згасає, а розгорається. Дата народження і дата смерті стоять поряд, але між ними- роки життя талановитої людини, що стала славою і гордістю українського народу.

Учениця.
-Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сили й живої снаги ,
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка!


Учитель.
-Сьогоднішня наша зустріч – данина пам’яті великому поетові. І я пропоную провести її у формі гри-конкурсу знавців творчості Шевченка.
( Оголошуються умови конкурсу)
1 тур – отримавши картки з рядками поезій Шевченка, учні за 3 хвилини мають написати назви творів, з яких  ці рядки узято.
1.»Сидить собі в старій ряднині…»(«І золотої, й дорогої…»)
2.»А хату раєм називають…»(«Якби ви знали , паничі…»)
3.»Як понесе з України…»(«Заповіт»)
4.»На панщині пшеницю жала…»(«Сон»)
5.»В неволі плачучи умру…»(«Мені  однаково…»)
6.»Село неначе погоріло…»(«І виріс я на чужині»)
7.»Оглянувся я на хату…»(« Мені тринадцятий минало…»)
8.»Плугатарі з плугами йдуть…»(«Садок вишневий коло хати»)
9.»Пишається над водою червона калина…»(«Тече вода з-під явора…»)
10.»По діброві вітер віє…»(«Тополя»)

(Журі підводить підсумки, команди відпочивають, а уболівальники розповідають легенди, перекази, вірші про Кобзаря. Бали за активність нараховуються командам ).

1.Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Чисту матір і дитину він прославив серцем чистим,
Всю осяяв Україну поглядом він променистим.

2. Благословен той день і час,
 Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.

3.І ось настав той день і час,
І розіллялась, мов медами,
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками-ділами.
Земля, що окропив Тарас
Громовозвукими словами.

4.Отче наш, Тарасе всемогучий,
Що створив нас генієм своїм,
На моїй землі, як правда сущий
Бющий у неправду, наче грім.
Ти, як небо, став широкоплечо
Над літами, що упали в грузь,
Віку двадцять першого предтечо,
Я на тебе одного молюсь.

5. Уже достигли полуниці,
Росу вечірню трави п’ють,
 І в ароматі медуниці
Хрущі шевченківські гудуть.
Нема співця, о ні, він з нами,
Його пісні, його любов!
Його це місяць над садами
У сяйві тихому зійшов.
І все, здається, я клянуся,
Крізь сяйво місяця бліде
До мене рідний, добровусий 
Тарас Григорович іде…

6. Ти перед нами стоїш, як світоч,
Ти перед нами гориш і світиш,
 Ти перед нами, ти серед нас,
Бо допалав ти , але не згас.
В грудях народу, у кожній жилці,
В грудях народу, у кожній гілці,
У кожній хвильці  т вого Дніпра,
Цвіте твій голос і не вмира!

2 тур.
За три хвилини написати, які  події в житті Т.Г.Шевченка відбулися у вказані роки:

1814 рік – народився в с. Моринці.
1831р. –прибув до Петербурга.
1838 – викуплений з кріпацтва.
1840 – перша редакція «Кобзаря».
1845 – написання «Заповіту».
1847 – арешт.
1857 – закінчується період заслання.
1861 – помер у м.Петербурзі.   

Підведення підсумків другого туру.

Конкурс серед глядачів на кращого декламатора поезій Шевченка.

«Мені тринадцятий минало…»
«І золотої, й дорогої…»
«На панщині пшеницю жала…»
«Садок вишневий коло хати…»  

3 тур «Конкурс реставраторів»

За 5 хвилин відновити пропущені слова в наведених рядках.

«Садок вишневий …  , хрущі над вишнями гудуть»(коло хати)
«Малого сліду не покину на нашій… (славній Україні)            
«Як у Дніпра… воду позичає(веселочка)
«Цвітуть сади, біліють хати, а на горі…(стоять палати)
«Уже покликали … , а я собі у буряні(до паю)
«Наша дума,… не вмре, не загине(наша пісня)
«Нема на світі…, немає другого…(України, Дніпра)
«Ну що б ,здавалося, слова, слова та голос-…(більш нічого)
«Біленькі хати повалялись, стави … (бур’яном поросли)

3 тур. Прослухавши питання і обговоривши його, команда дає відповідь. Право відповідати надається команді, капітан якої перший піднесе руку.

1.Назвіть автора повісті «Тарасові шляхи» (О.Іваненко)
2.За вказаними цифрами назвіть вірш, який тут зашифровано:10, 1, 20, 19, 3, 12, 23. («Заповіт»).
3.Село, в якому провів дитинство Шевченко (Кирилівка).
4.Майстер живописних справ, у якого навчався і працював молодий Шевченко (Ширяєв).
5.Визначте віршовий розмір поезії «Реве та стогне Дніпр широкий». (чотиристопний ямб).
6.Імя сестри, яка була для Шевченка другою матірю (Катерина).
7.Художник-земляк, з яким Шевченко зустрівся у Літньому саду (Сошенко).
8.Великий російський художник, наставник і друг Шевченка (Брюллов).
9.Дата перепоховання Шевченка (22 травня 1861 рік).
10.Зараз ця гора називається Тарасова. А яка її попередня назва? (Чернеча).  

Учні:

1.Над широким Дніпром у промінні блакить
І висока, і тиха могила. 
В тій могилі співець незабутній лежить,
Що народу віддав свої сили.

2.Що народу віддав своє серце й пісні,
Свої мрії, прозорі, досвітні.
А навколо лани вдалині, вдалині,
Розлетілись, як птиці блакитні.

3.  Спи спокійно, поет! Образ сонячний твій
Ні зітерти ні бурі, ні часу.
В українській сім’ї, славній, вольній, новій
Ми тебе не забудем , Тарасе ! 

4.Збулись твої слова пророчі,
І час оновлення настав
І темні просвітились очі,
 Вчорашній раб всесильним став !

5.Вперед , брати ! Все далі й далі,
Як тихий надвечірній спів,
Нам сяє в радості й печалі 
Ясний Шевченків «Заповіт» !. 
                         
                          (Звучить мелодія «Заповіту»)

Журі підводить підсумки конкурсу знавців творчості Шевченка.




Немає коментарів:

Дописати коментар