Тема.Тире між підметом і присудком
Мета уроку:
-Ознайомити учнів з правилами вживання тире між
підметом і присудком.
-Уміти знаходити вивчену пунктограму.
-Цінувати красу осінньої пори.
Обладнання: презентація «Тире між підметом і присудком» , підручник,
картки, дошка.
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка д/ впр.
2. Опитування. Назвіть етапи виділення складеного дієслівного присудка
·
Визначити,
що дію обох дієслівних форм виконує одна й та сама особа.
·
З'ясувати,
чи не виконує інфінітив мету дії, названу особовим дієсловом (з якою метою?)
ІІ. Повідомлення
теми й мети уроку
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності школярів
1. Визначення
цілей уроку учнями
2. Робота з епіграфом до уроку
Осені тиха година
День осінній на павутині
Понад ріллям проліта.
Небеса, ніби айстри сині,
А тополенька - золота.
Понад ріллям проліта.
Небеса, ніби айстри сині,
А тополенька - золота.
А тополя, неначе б свічка,
У промінні стоїть тремка.
Лезом точеним біля річки
Передзвонює осока.
У промінні стоїть тремка.
Лезом точеним біля річки
Передзвонює осока.
Опадає горіх волоський,
Пахне яблуками з долин.
Відлітає в турне заморське
Журавлів традиційний клин.
Пахне яблуками з долин.
Відлітає в турне заморське
Журавлів традиційний клин.
Данило Кононенко
1) Що ми маємо
навчитися цінувати?
2) Хто такий Данило
Кононенко і чим він нам відомий?
3. Запишіть речення:
Данило Кононенко – відомий кримський письменник і
громадський діяч.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Практична робота в групах.
Порівняйте
попарно записані речення, визначте в них граматичні основи та види присудків.
Зробіть висновок, за якої умови між підметом і присудком ставимо тире
І гр.:
Квіти є окрасою землі.
Квіти
– окраса землі.
ІІ гр.:
Тарас був цікавим співрозмовником.
Тарас
– цікавий співрозмовник.
2. Робота з презентацією «Тире між підметом і присудком»
Тире ставиться
|
Тире не
ставиться (тире можна поставити лише за
умови логічного наголошення на підмет та наявності паузи між підметом
присудком)
|
1. Якщо підмет і
присудок виражені іменниками в називному відмінку:
Бджола – відома трудівниця…
|
1. Якщо підмет
виражений особовим займенником:
Ми сірі гуси в хмарі.
|
2. Якщо підмет і
присудок виражені інфінітивами:
Правдою
дружити – щастя заслужити
|
2. Якщо підмет
виражений словами це, то:
То кремінь, а не чоловік.
|
3. Якщо один з
головних членів виражений інфінітивом, а інший іменником у називному відмінку:
Наше завдання
– навчатися.
|
3. Якщо присудок
виражений прикметником, дієприкметником, порядковим числівником:
Найдорожча пісня
недоспівана.
|
4. Якщо підмет і
присудок виражені числівниками:
П'ять плюс
два – сім.
|
Якщо перед
іменником-присудком є заперечна частка не:
Серце не камінь.
|
5. Якщо перед
присудком є слова це, то, ось, значить:
Поезія – це діло совісне…
|
Якщо присудок має
порівняльне значення:
І новорічна ніч
як казка.
|
Увага! Між групою
підмета і групою присудка кома ніколи не ставиться, навіть, якщо там чується
пауза.
3. Хвилина-релаксація
Відпочиньмо!
Прослухайте
музичну композицію Й.Штрауса «Музика дощу». Заплющить очі і уявіть себе в
осінньому лісі, виконайте вправи для рук, шиї, спини.
4. Робота в групах.
Підкреслити
граматичні основи, пояснити вживання тире
І гр.:
- І плакати – це також щастя.
- Книга – морська глибина.
- Гомоніти з високим начальством було для Хоми втіхою.
ІІ гр.:
- Чесно працювати – це і є уміння.
- Перший учитель – перше відкриття світу.
- Для нас Шевченко є великим прикладом вірного служіння народові.
5.Творча робота
Скласти твір-мініатюру “Золота осінь” (5-6 речень), використовуючи речення з тире
Скласти твір-мініатюру “Золота осінь” (5-6 речень), використовуючи речення з тире
Опорні речення:
І гр.: Осінь
– час багатого врожаю.
ІІ гр.: Осінь – золотокоса чарівниця.
V. Підсумки.
VІ.Д/ з
с. 43-44 (вивчити
правила); впр. 71.
Немає коментарів:
Дописати коментар