Translate

вівторок, 5 січня 2016 р.

8-Б. 07.10.2015. Тире між підметом і присудком

Тема.Тире між підметом і присудком
Мета уроку:
-Ознайомити учнів з правилами вживання тире між підметом і присудком.
-Уміти знаходити вивчену пунктограму.
-Цінувати красу осінньої пори.

Обладнання: презентація «Тире між підметом і присудком» , підручник, картки, дошка.
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка д/ впр.
2. Опитування. Назвіть етапи виділення складеного дієслівного присудка
·        Визначити, що дію обох дієслівних форм виконує одна й та сама особа.
·        З'ясувати, чи не виконує інфінітив мету дії, названу особовим дієсловом (з якою метою?)

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
1. Визначення цілей уроку учнями
2. Робота з епіграфом до уроку

Осені тиха година
День осінній на павутині
Понад ріллям проліта.
Небеса, ніби айстри сині,
А тополенька - золота.
А тополя, неначе б свічка,
У промінні стоїть тремка.
Лезом точеним біля річки
Передзвонює осока.
Опадає горіх волоський,
Пахне яблуками з долин.
Відлітає в турне заморське
Журавлів традиційний клин.
Данило Кононенко

1)      Що ми маємо навчитися цінувати?
2)      Хто такий Данило Кононенко і чим він нам відомий?

3. Запишіть речення:
Данило Кононенко – відомий кримський письменник і громадський діяч.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Практична робота в групах.


Порівняйте попарно записані речення, визначте в них граматичні основи та види присудків. Зробіть висновок, за якої умови між підметом і присудком ставимо тире

І гр.:    Квіти є окрасою землі.
                    Квіти – окраса землі.

ІІ гр.:  Тарас був цікавим співрозмовником.
                    Тарас – цікавий співрозмовник.

2. Робота з презентацією «Тире між підметом і присудком»

Тире ставиться
Тире не ставиться (тире можна поставити лише за умови логічного наголошення на підмет та наявності паузи між підметом присудком)
1. Якщо підмет і присудок виражені іменниками в називному відмінку:
Бджола – відома трудівниця
1. Якщо підмет виражений особовим займенником:
Ми сірі гуси в хмарі.
2. Якщо підмет і присудок виражені  інфінітивами: 
Правдою дружити щастя заслужити
2. Якщо підмет виражений словами це, то:
То кремінь, а не чоловік.
3. Якщо один з головних членів виражений інфінітивом, а інший іменником у називному відмінку:
Наше завдання навчатися.
3. Якщо присудок виражений прикметником, дієприкметником, порядковим числівником:
Найдорожча пісня недоспівана.
4. Якщо підмет і присудок виражені числівниками:
П'ять плюс два сім.
Якщо перед іменником-присудком є заперечна частка не:
Серце не камінь.
5. Якщо перед присудком є слова це, то, ось, значить:
Поезія – це діло совісне
Якщо присудок має порівняльне значення:
І новорічна ніч як казка.
           
Увага! Між групою підмета і групою присудка кома ніколи не ставиться, навіть, якщо там чується пауза.

3. Хвилина-релаксація
Відпочиньмо!
Прослухайте музичну композицію Й.Штрауса «Музика дощу». Заплющить очі і уявіть себе в осінньому лісі, виконайте вправи для рук, шиї, спини.
                                                        
4. Робота в групах.
Підкреслити граматичні основи, пояснити вживання тире
І гр.:
  1. І плакати – це також щастя.
  2. Книга – морська глибина.
  3. Гомоніти з високим начальством було для Хоми втіхою.
ІІ гр.:
  1. Чесно працювати – це і є уміння.
  2. Перший учитель – перше відкриття світу.
  3. Для нас Шевченко є великим прикладом вірного служіння народові.
5.Творча робота
Скласти твір-мініатюру “Золота осінь” (5-6 речень), використовуючи речення з тире
Опорні речення:
І гр.:  Осінь – час багатого врожаю.
ІІ гр.: Осінь – золотокоса чарівниця.

V. Підсумки.
VІ.Д/ з

с. 43-44 (вивчити правила); впр. 71.

Немає коментарів:

Дописати коментар