Сучасна школа має стати середовищем, де відбувається
становлення духовно зрілої, вільної особистості, спроможної захищати
загальнолюдські цінності, творити цілісний гуманний світ.
В основі навчально-виховного процесу
має бути особистісно- зорієнтований, гуманістичний принцип навчання, виховання та
міжособистісних стосунків педагогів і учнів.
Сучасний учитель , в першу чергу,
спрямовує свою діяльність на створення комфортних умов для навчання учнів і
здійснення своєї професійної діяльності :
• Комфортність навчального процесу - це якісна
основа, яка може реалізувати гуманістичний підхід та забезпечити успішність
навчання школярів і педагогічну діяльність учителя, чим сприяти збереженню
їхнього здоров'я.
• Стан комфорту сприяє тому, що учні
та вчитель відчувають задоволення від власної діяльності, породжує позитивні
мотиви до її продовження, приводить до індивідуального особистісного росту
кожного учня і вчителя.
У скандинавських країнах педагогіку співробітництва
називають педагогікою діалогу, що виокремлює вчителя як провідну фігуру
успішної педагогічної взаємодії й покладає на нього відповідальність оперативно
враховувати особистісні якості вихованців, які постійно змінюються під впливом
зовнішніх обставин та індивідуального зростання.
В
педагогіці співробітництва використовуються найрізноманітніші форми
навчання :
колективно-групова
робота;
колективна
творча робота;
робота
в мікрогрупах;
робота
в змінних группах;
проектна робота;
ігрова
діяльність.
Основним методом
співробітництва є навчальний діалог. Без діалогічності не вийде взаємодії,
оскільки будь-яка спільна діяльність потребує уміння домовитися, вступити у
діалог. Саме наявність та якість діалогу свідчать про ступінь реалізації
суб’єкт-суб’єктного підходу.
Співробітництво - це гуманістична ідея
спільної розвиваючої діяльності учнів і вчителів ,яка базується на
взаєморозумінні, проникненні в духовний світ один одного, колективному аналізі
ходу і результатів цієї діяльності.
Виходячи з інтересів учня, рівня його
знань і умінь, учитель визначає завдання занять та формує,спрямовує і коректує
весь освітній процес розвитку його особистості.
В основі стратегії співробітництва лежить ідея
стимулювання і спрямування педагогом пізнавальних інтересів учнів.
Становлення спільної діяльності вчителя й
учнів :
Перша фаза - "прилучення до діяльності»-
включає три форми: • розподіл дій між учителем і учнями; • імітуючі дії учнів;
• наслідувальні дії учнів.
Друга фаза - "погодження
діяльності учнів з учителем« - включає наступні три форми спільної діяльності:
• саморегулюючі дії учнів; • самоорганізовуючі дії; • спонукаючі дії учнів.
Третя фаза передбачає партнерство в
удосконаленні оволодінням діяльністю.
Групова, колективна форми навчання - шлях
формування позитивних мотивів навчання :
1. У груповій роботі
в учнів зникає почуття страху, дитина не боїться помилитися, не зрозуміти, не
встигнути, адже з нею поруч друзі, які прийдуть на допомогу.
2. У спільній діяльності
забезпечується дитяча потреба у спілкуванні, самореалізації, визнанні.
3. У групі формуються норми співпраці, діти вчаться
висловлюватися, слухати один одного, дискутувати, працювати спільно над
завданням.
4. Спільна діяльність вчить школярів відповідати не лише за
себе, а й за інших, створюється атмосфера однієї команди, співучасті,
співпереживання.
5. У груповій роботі формуються навички самоконтролю та
самооцінки, діти перевіряють правильність виконаного завдання ще до презентації
його перед класом, вчителем.
6. У групі діти не
наслідують вчителя, а вчаться мислити та працювати самостійно.
Література
1. Фіцула М. М.," Педагогіка"
"Академвидав", Київ, 2003. – 528 с.
2. Амонашвили Ш. А. Размышления о гуманной педагогике М.:
Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 1996. - 496 с.
3. Педагогика сотрудничества / С. Лысенкова, В. Шаталов,
И. Волков и др. // Учительская газета. – 1986. – 18 октября.
4. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии:
Учебное пособие. – М.: Народное образование, 1998. – 256 с.
5. Підласий І. П. Продуктивний педагог. Настільна книга
вчителя (1 -7 розділи) Х.: Вид. група "Основа", 2010. – 360 с.
6. Ягупов В. В. Педагогіка: Навч. посібник. – К.: Либідь,
2003. – 560 с.
7. Підласий І. П. Продуктивний педагог. Настільна книга
вчителя (8 -17 розділи) Х.: Вид. група "Основа", 2010. – 360 с.
8. http://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/31097/
Немає коментарів:
Дописати коментар