Тема: Складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним.
Мета: вчити дітей розпізнавати складнопідрядні речення з підрядним з'ясувальним, визначати засоби зв'язку в
ньому; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, працювати у
групі, заповнювати узагальнювальну таблицю, формувати комунікативні вміння та
навички; виховувати повагу до видатних українських майстрів, любов до природи
рідної землі, її багатства та краси, естетичний смак.
Обладнання: Таблиця “Види складнопідрядних речень”, індивідуальні
завдання для групової роботи, підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід урок ...
І.Організаційний момент.
Сьогодні ми продовжимо розпочату на минулих
уроках тему. А також поринемо у чарівний світ українського мистецтва,
поговоримо про одну з найвідоміших наших художниць. А про кого саме ви
дізнаєтесь, коли правильно справитесь зі «Скарбничкою знань». Сьогодні вашим
завданням буде не лише знайти помилки, а й виписати слова, у яких не допущено
помилку.
1.Наголошування
слів: живо´писний, ви´разний, бережемо´,
доще´чка.
2.Знайти
орфографічну помилку: духм'яний, рипродукція, інновація,
Пікасо.
3.Відмінкові закінчення іменників: ліризму, букету, живописа, портрету.
4.Складні випадки керування і
узгодження: оздоблені квітами, завдавати біль, піднімати
проблему, подякувати присутніх.
5. Слововживання: мій автопортрет, дружний погляд, тактична
людина, усмішка радості.
З
перших букв виписаних слів ви можете прочитати прізвище найвідомішої
української народної художниці.
IІ. Актуалізація опорних знань.
1.Інтерактивний прийом «Мозковий штурм» :
- Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
(Синтаксис)
- Що вивчає синтаксис? (Словосполучення і речення)
- Яку одиницю синтаксису ми вивчаємо? (Складне речення)
- Який різновид складного речення почали вивчати? (Складнопідрядне)
- Яке речення називають складнопідрядним?
- За допомогою якого зв'язку
поєднані частини складнопідрядного речення? (Підрядного)
- Які частини має складнопідрядне речення? (Головну і залежну)
- Яка частина називається головною? (Та, від якої ставиться питання)
- Яка частина називається підрядною? (Та, до якої ставиться питання)
- За допомогою чого поєднуються частини складнопідрядного речення?
(Сполучників підрядності або сполучних слів)
- Чим відрізняються сполучники підрядності від сполучних слів? (У ролі
сполучних слів виступають самостійні частини мови, вони виконують синтаксичну
роль)
2. На дошці 2 речення. Визначити головну і залежну частину та засіб зв'язку в них: Мені
дуже сподобалися картини відомої української художниці Катерини Білокур, яка
уславила Батьківщину своїми живописними полотнами, наповнивши їх духмяним
цвітом рідної землі. Катерина усвідомлювала, що малярства не навчитись, якщо
немає таланту.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже,
сьогодні на уроці ми продовжуємо говорити про складнопідрядні речення,
розглянемо вид один з видів складнопідрядних речень, а також за допомогою цих
речень ми будемо вчитись бачити красу і велич природи, зображеної на
картинах Катерини Білокур.
Тож,
запишіть у зошити тему уроку «Складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним»
Давайте
разом визначимо завдання нашого уроку, що ви повинні знати (яке підрядне
речення називають з'ясувальним,
особливості його будови) і вміти (визначати головну і підрядну частину,
знаходити з'ясувальні
речення серед інших підрядних, будувати складнопідрядні речення з підрядним з'ясувальним).
IV. Засвоєння нових знань. Робота у групах, спостереження і аналіз мовного
матеріалу:
Групам
пропонується по кілька складнопідрядних речень, необхідно, проаналізувавши їх,
дати відповідь на питання:
- Чи
усі вони є складнопідрядними?
- Знайти
головну і підрядну частину?
- На
яке питання відповідає підрядна частина?
- Яке
місце вона займає? Чи можна головну і підрядну частину поміняти місцями?
- Одне
слово чи усю головну частину пояснює підрядна?
- Якщо
одне слово, то яка це частина мови?
- Чим
поєднані частини?
1.Зупинялася у вечоровій тиші, слухала, як дихає
земля. Людям зичила, щоб товаришів знаходили з серцями ясними.А матінка часто
казали, що світ не без добрих людей. Одного дня Катерина відкрила, що квіти не
можна не любить.
2.Ось тоді й дізналися вони від Катерини, що
це криниця не проста. Вона вірила, що квіти
цілюще діють проти багатьох недугів. Дуже любила, коли цвіли сади. Слід
особливо підкреслити, що невід'ємним
компонентом натюрмортів майстрині є квіти.
3.Хіба в тебе немає відчуття, що квіти живі,гомонять,
як люди?Не поливай бур’яну в на- дії, що він перетвориться на троянду.У батьків було
прагнення, щоб їхня донька здобула
освіту. Одного разу у неї промайнула
думка, що почитати малювати портрет треба
з очей.
4.Цікаво, що перший малюнок Катерина виконала на
домотканому рушнику. Відомо, що художниця робила фарби з буряка, бузини,
калини. Шкода, що батьки не підтримували Катерину у її
захопленні. З її автопортрету зрозуміло, що художниця намагалася зобрази- ти
свою душу.
Отже, який висновок можна зробити?
Групи по черзі зачитують речення (вони на
картці) і дають відповіді на питання.
- Робота
з підручником:
Давайте поглянемо, що про
складнопідрядне з'ясувальне
речення повідомляє підруч- ник – сторінка 98-99. Дайте визначення
складнопідрядному реченню з підрядним з'ясу- вальним. Що додатково дізналися?
- Усно вправа 150.
- Робота з узагальнювальною таблицею.
Вдома ви повинні були виготовити узагальнювальну таблицю «Види складно підряд -
них речень». Давайте занесемо у неї коротко відомості, які нам будуть потрібні
у подаль -шій роботі.
Види складнопідрядних речень
Вид речення
|
Питання
|
Особливості
|
Сполучники
|
З'ясувальне
|
Що? (відмінкові)
|
Стоїть після головного, пояснює
дієслово, віддієсл. іменник
|
Різні
|
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Текст на дошці . Знайти
складнопідрядне з'ясувальне речення, записати його:
Ще коли донька була маленькою, мама ходила до
ворожки Федори, щоб дізнатися про долю Катрусі. Виявилося, що доля дівчинки
буде нещасливою. Федора навіть пропонува- ла залишити їй Катерину, бо не мала
дітей, але мати відмовилася ...
2. Перші чотири учні, які
виконали завдання без помилок, швидше, ніж інші, вико-нують роботу біля дошки :
На дошці ви бачите
дієслова(казати, слухати, хотіти, думати). Доберіть до них синоніми і складіть складнопідрядне
з'ясувальне речення
відповідно до тематики уроку.
3.Решта учнів класу працює з текстом,
розміщеним на картці у кожного на парті.
Тим часом у Франції... Пабло Пікассо
перебуває в стані страшенної депресії. До художника завітав його помічник
Ежен.
Пабло
Пікассо розповів, що йому дуже погано. Ежен вирішив допомогти другові.
- Поглянь на ці
картини, їх малювала малограмотна жінка з України. Вона навіть не знає, що на
світі існує Пабло Пікассо! - сказав Ежен.
- О, яка краса! Невже той народ не цінує
талантів? Якби така жінка жила у Франції, ми змусили б заговорити про неї цілий
світ!
На виставці у Франції
демонструвалося вісім картин
Катерини Білокур. Дві з них викрали, одна з яких — «Цар Колос». (Зображення на дошці). Пізніше художниця
намагалася відтворити з пам'яті цю картину. Невідомо, чи була вона такою ж
гарною.
А Пабло Пікассо, і справді, саме завдяки
картинам Катерини Білокур вийшов із депресії.
Усно
визначаються з'ясувальні
речення.
Поки учні їх
записують, перевірка самостійно створених речень.
4. Вправа 155 – перебудова речень з прямою мовою на речення з
непрямою.
5. Синтаксичний розбір речення
( зразок стор.147 – 148 ) :
Катерина
була впевнена, що лише малювання дає їй відчуття життя.
V. Контроль засвоєних знань .
Діти, на картці ви бачите групу речень. Запишіть номери складнопідрядних з'ясувальних :
1. Павук зрадів, що випадає погратися, окрутнувся
на павутинці й побіг угору до сіті.
2. Василькові снилось, що він лежить у колисці,
підвішеній до сволока, і гойдається.
3. Ще вона каже, що найбільше
див у світі робиться влітку на світанні.
4. А як гарно, що росте калина коло хати чи в
садку!
5. Ранкова усмішка має цілий
спектр, що складається з різних кольорів.
6. Я навіть спросоння
помічаю, як журба відходить від матері.
7. Той крейсер був теж ніби причетний якимось
чином до їхнього душевного зближення, що так несподівано виникло.
8. Куди б ти не ступив, усюди треба волочити за
собою воза.
9. Тут саме життя підіймає, бо рано починається
трудовий день.
10. Хіба ж я знаю, що кому думається?
VІ. Висновок . Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Отже, наш урок закінчується, давайте зараз :
-підведемо його підсумки ;
-продовжте фразу: «На уроці корисним для мене було …»
VІІ. Домашнє завдання (на вибір) :
1. Параграф 14 ( стор.87-88 ) - вивчити теоретичний матеріал.
2. Або :
а) виконати впр. 154,
завдання до вправи та синтаксичний аналіз одного з речень.
Або : б) написати твір-мініатюру, враження від однієї з картин Катерини Білокур.
Додатки
Ви повинні вміти :
- визначати
головну і підрядну
частину ;
- знаходити з'ясувальні речення
серед інших підрядних ;
- будувати складнопідрядні речення з підрядним
з'ясувальним .
- особливості його будови .
Немає коментарів:
Дописати коментар