Йдучи на урок,
керуйся правилом: « Даючи знання , не
забирай здоров’я !»
Головним завданням у діяльності педагогічних колективів навчальних закладів
на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування
позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх
батьків.
Здоровою може вважатися людина,
яка відзначається гармонійним
фізичним
і розумовим розвитком
і
добре адаптована до оточуючого її фізичного
та
соціального середовища.
(Г.Сигерист)
Відповідно
до “Словника основних термінів і понять з превентивного виховання” наведемо
такі поняття технологій (2007 р.):
Технології педагогічні – комплексний, інтегрований процес, який включає людей, ідеї, засоби
і методи організації діяльності для реалізації проблем, що охоплюють основні
аспекти навчання і виховання.
Технологія виховна – обґрунтований вибір характеру операційного впливу під час
взаємоспілкування вчителя з дітьми, з метою максимального розвитку особистості
як суб’єкта; як система знань, необхідних вчителеві для реалізації стратегій, тактики,
процедури виховання.
Поняття ”здоров’язберігаючі
технології” об’єднує в собі всі напрямки діяльності спеціального
загальноосвітнього закладу щодо формування, збереження та зміцнення
здоров’я учнів.
·
створюють сприятливі умови навчання дитини в школі (без стресових ситуацій,
адекватність вимог методик навчання та виховання);
·
оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових,
індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог);
·
необхідний достатній та раціонально організований руховий режим;
·
формують позитивне ставлення до школи, колективу, взаємоповагу та
взаєморозуміння учнів між собою;
·
практикують особистісно зорієнтований стиль навчання та стосунків з учнями;
·
створюють освітнє середовище, що забезпечує комфортні умови життєдіяльності
учнів;
·
залучають батьків до збереження та зміцнення здоров’я дітей.
Вважаю, що емоційне благополуччя дітей у
школі – це основа з основ їх психічного, інтелектуального, фізичного здоров'я.
На уроках та перервах намагаюся створити позитивний емоційний фон.
"Хіба можна бути
спокійним, коли в навчанні, яке має давати радість буття і радість пізнання,
дитині стає незатишно і страшно. Страшно і незатишно тому, що і сьогодні, і завтра,
і щодня вона відчуває: ‘’я поганий».
Створенню емоційного благополуччя сприяють правила спілкування з учнями,
які я виробив за час роботи в закладі:
·
Поважати особистість кожного учня.
·
Хвалити дитину за найменші досягнення в навчанні.
·
Хвалити дитину за старанність, так само, як за досягнення.
·
Дати зрозуміти, що старанність і наполегливість важливіші за результат.
·
Хвалити дитину перед усім класом, а роз’яснювати, що вона зробила не так –
індивідуально.
·
Дати зрозуміти, що кожна дитина важлива для вчителя.
·
Роз’яснити, що треба уникати страху зробити помилку. (Помиляються і
дорослі). Вчити виправляти помилки.
·
Розвивати у дитини віру в себе, свої можливості, впевненість у
власних силах.
Здоров‘язберігаючий урок повинен:
v навчати;
v виховувати;
v стимулювати у дітей
бажання жити та бути здоровими;
v вчити їх
відчувати радість від кожного прожитого дня;
v показувати їм,
що життя – прекрасне;
v викликати в учнів позитивну самооцінку.
Основою
здоров‘язберігаючої технології є дотримання наступних принципів:
здоров‘язберігаючої технології є дотримання наступних принципів:
- врахування
віково-статевих особливостей учнів;
-врахування
стану здоров'я учня і його індивідуальних психофізичних особливостей при виборі
форм, методів та засобів навчання;
-розподіл
уроку на три частини в залежності від рівня розумової активності учнів;
-використання здоров‘язберігаючих вправ;
-оптимальне навантаження під час уроку;
-чергування
видів навчальної діяльності.
Створенню
позитивного емоційного фону сприяють спостереження, вивчення і аналіз характеру
взаємин між учнями в класі. Для того щоб сформувати в учнів життєві навички,
спрямовані на здоровий спосіб життя, намагаюсь створити умови для спілкування
учнів. Так, наприклад, на уроках , перервах учні вчаться спілкуватися, більше дізнаються один про
одного, вчаться слухати і чути, висловлювати власну думку, аргументувати свій
вибір.
Таким чином, у класі панує атмосфера психологічного комфорту, кожна дитина
відчуває себе важливою, учні співпрацюють разом. Це допомагає їм бути щирими, відкритими,
почуватися затишно. Саме так створюється емоційне благополуччя дітей у закладі. А сприяють цьому:
·
психологічні тренінги: "Передай усмішку і добре слово"," Ти
– талановитий", "Вчимося спілкуватися".
·
"Ланцюжок" висловлювань. "Побажаймо один одному доброго
дня", "Що означає бути добрим, у ввічливим, уважним?",
"Хороший товариш – це..", "Моє головне завдання -..",
"Дружба – це…".
·
Індивідуальні бесіди-поради "Яким не потрібно бути і чому?",
"Треба-можна, не можна", "Ти – особливий, ми – особливі",
"Що сприяє порозумінню між людьми".
За допомогою
активних методів навчання діти отримують важливу для себе інформацію, що сприяє
формуванню знань, умінь та навичок щодо здорового способу життя та позитивне
уявлення про себе, через визнання сильних якостей своєї особистості, співчуття
та поваги до інших людей, визнання поведінки, яка вважається прийнятною в
соціумі, визначення цінностей.
Здоров’язберігаючі
освітні технології не шкодять здоров’ю дітей, не ламають дитячу природу, а
враховують її особливість, сприяють розвитку чотирьох основних складових
здоров'я: фізичної, психічної, соціальної, духовної. "Турбота про здоров я
дітей - це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей
залежить їхнє духовне здоров'я, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань,
віра в свої сили"
При
виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких
діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
Такі перерви під час уроку
(фізкультхвилинки) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус
м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і
слуху, з утомлених від письма пальців.
Фізкультхвилинка має стати обов’язковим
елементом кожного уроку (крім тих уроків, на яких сам процес навчання
передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового
навчання,фізичного виховання).
Фізкультхвилинка
включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кож- на вправа виконується 3-4 рази в середньому
темпі.Тривалість фізхвилинки 2-3 хвилини.
Вправи мають добиратися таким чином, щоб
протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів
дітей: плечового пояса, спини, тазостег- нових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку
очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Щоб процес
виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу
змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати
танцювальні рухи.
Дітям
подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у
дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при
проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують
вправи.
Чим
більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити
фізичні
вправи.
Не
потрібно забувати про відпочинок і під час виконання дітьми домашніх
завдань.
Оздоровчі
моменти на уроці
Ø
Гімнастика для очей
Ø
Пальчикова гімнастика
Ø
Фізкультхвилинки
Ø
Контроль
та самоконтроль за правильною поставою
Ø
Дихальна гімнастика
Ø
Точковий масаж
Ø
Релаксація та ароматерапія
Ø
Театротерапія та арттерапія
Ø
Заняття
на свіжому повітрі.
Пальчикова гімнастика
«Рука людини – це мозок, що вийшов назовні»
І. Кант
«Рука людини – це мозок, що вийшов назовні»
І. Кант
Задачі:
ü
стимуляція розвитку мовлення;
ü
профілактика порушень зору;
ü
розширення просторової активності очей;
ü
стимуляція
фантазії та уваги.
Точковий
масаж допомагає:
- Проводити профілактику простудних захворювань;
- Загартовування дітей;
- Навчити дітей розслаблятися, звільнятися від стресів, перенапруження;
- Проводити профілактику простудних захворювань;
- Загартовування дітей;
- Навчити дітей розслаблятися, звільнятися від стресів, перенапруження;
Використання фізкультхвилинок на уроках української мови та літератури
Фізкультхвилинки допомагають:
Зняти втому та напругу під час уроку;
Проводити профілактику порушень зору та
осанки;
Підтримання працездатності та активної уваги.
Контроль та самоконтроль за правильною
поставою
Дихальна
гімнастика:
Зміцнення дихальної мускулатури;
Зменшення
захворювань дихальної системи;
Підвищує загальний тонус організму, оздоровлює
нервово-психологічний стан.
Екологічна
складова навчального процесу:
Провітрювання
приміщень
Озеленення
кабінету
Освітлення кабінету
Використання
сучасних педтехнологій:
диференціація та індивідуалізація
навчання;
інформаційно-комп'ютерні технології;
групові та робота в парах;
нестандартні уроки та ін.
Театротерапія –
це захоплююча і доступна форма роботи з
дітьми шкільного віку, оптимальна можливість зменшити невротизацію дитини і
налагодити її відносини з оточуючими, яка розвиває та активізує:
комунікативні якості;
діалогічне мовлення;
творчу уяву та фантазію;
ініціативність;
пам'ять та логічне мислення.
Комплекс вправ гімнастики для очей
Зорова гімнастика допомагає: Зняти фізичне
та психоемоційне напруження; Тренує
вестибулярний апарат; Розвиває зорову координацію; Зміцнює м‘язи очей; Розвиває увагу; Покращує
зір.
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти
спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3,
відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових
рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи,
подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
4. Витягнути руку вперед. Подивитися на
вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд
вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Вправи для профілактики короткозорості
1.–
ноги на ширині плечей, руки в боки.
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити
за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2.– сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази.
Виконувати в середньому темпі.
Фізкультхвилинки з віршованими текстами
1. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
2.
Всі піднесли руки –
раз!
Раз! – і вгору, два! – і вниз
На носках
стоїть весь
клас.
На сусіда не дивись.
Два – присіли, руки
вниз, Будемо дружно ми вставати,
На сусіда
подивись. Щоб
ногам роботу дати.
3. Раз! Два! Час
вставати:
Будемо
відпочивати.
Три!
Чотири! Присідаймо,
Швидко
втому проганяймо.
П’ять!
Шість! Засміялись,
Кілька
раз понахилялись.
Зайчик
сонячний до нас
Завітав
у вільний час.
Будем
бігати, стрибати,
Щоб
нам зайчика впіймати.
Прудко
зайчик утікає
І
промінчиками грає.
Сім!
Вісім! Час настав
Повернутись
нам до справ.
4. Ми
берізки і кленці.
В
нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми
в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм
гілочки. (Руки поставили перед собою)
Ледь зіп’ялись з корінців,
Дістаємо промінців.(Руки підняти вгору)
Ми
стискаєм їх вогонь
В
зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять
свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї)
5. Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо,
Відпочивши дружно враз
Приступив до праці клас.
6. Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
Орієнтовні вправи для фізкультхвилинок
1. Вихідне положення - сидячи на стільці, руки вздовж
тіла розслаблено. 1 – нахил голови назад, 2 – нахил голови вперед. Вправу
виконувати повільно, спину тримати рівно, голову нахиляти як можна далі.
2. Вихідне положення – ноги на ширині плечей, руки
вбоки. Кругові рухи руками вперед і назад.
3. Вихідне положення - сидячи на стільці, руки до
плечей, лопатки з’єднати. 1 – 2 – нахил вправо, 3-4 – нахил вліво.
4. Вихідне положення – руки на плечі. Відставити праву
ногу назад на носок, руки підняти вгору, прогнутися, подивитися на кисті рук,
повернутися у вихідне положення. Те саме, починаючи з лівої ноги.
5. Вихідне положення – руки на поясі. Повернути тулуб
наліво, руки в бік долонями вгору, повернутися у вихідне положення. Те саме,
але в інший бік.
6. Вихідне положення – основна стійка. Підняти вперед
праву ногу, зігнуту в коліні. Руками притиснути коліно до грудей,
повернутися у вихідне положення. Те саме, починаючи з лівої ноги.
7. Вихідне положення – основна стійка. Поставити праву
ногу вперед на носок, підняти руки вперед, стискуючи і розпрямляючи пальці.
Праву ногу в бік, руки в сторони, продовжуючи стискувати і розпрямляти пальці.
Приставити ногу, опустити руки. Те саме, починаючи з лівої ноги.
8. Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад, навколо
своєї осі.
9. Згинання і розгинання ніг, вставання із сидячого
положення і повернення у вихідне положення.
Приклади завдань
I 7
клас
- Визначити тип і стиль мовлення. Доведіть свою думку.
-Записати виділені речення, вставити пропущені букви, розкрити дужки;
розставити розділові знаки.
Ліки, яким тисяча років
(З,С)дається, що нема такого зела такого д..р..ва плоду кор…н..вища, яких (не)вживали(б) наші предки.
Народні знахарі поміт..ли, що коли хворому давати трич.. (на)день перед їж..ю запар..ні пш..ни..ні висівки, покращу..т..ся робота шлунк.., людина ві..чуває пр...плив сил. Просо лікує серце і печінку. Барвінок зміцнює організм лікує шкіру. Буркуновий чай допомагає позбутися кашл.. лихоманки (без)сон..я.
Відваром з листя волоського горіха лікували захворювання шкіри, золотуху, ангіну. Будь-які застуди лікували калинові напої.
Кульбаба допомагала позбутися подагри, материнка лікувала шлунок, горло. Напої з хвоща польового очищали весь організм.
Здавна в народі шанували подорожник, любисток, ромашку, полин, ожину, малину, горобину, звіробій, піжму, спориш… Усього й не перелічити.
^ Отож знай і ти друже, що біля нас росте не просто трава, а її величність Рослина. З нею здавна дружить людина. Подружись і ти!
-У виділених реченнях підкресліть прийменники однією лінією, а сполучники – двома.
-Запишіть слова у
фонетичній транскрипції: безсоння, звіробій, покращується.
-Поясніть
значення словосполучень: народний знахар, народна медицина.
-Випишіть слова, що належать до професійної лексики.
-Випишіть слова, що належать до професійної лексики.
II 8 клас
- Записати виділені речення, вставити пропущені
букви, розкрити дужки; розставити розділові знаки.
М’ята
М’ята це (багато)річна рослина. Вона утворює дуже ро..галужене кореневище гор...зонтально (не)глибоко ро..зміщене. ст…бло вкрите числе..ими темно/зеленими листками ланцето/подібної форми.
Пагони містять в..лику кіл..кіс..ть ефірної олії дубильні гіркі та біологічно/активні речовини цукор жири фітонциди вітаміни С і Р каротин мінеральні солі. Корисна м’ята при головних болях сер..цевих та суди..их захворював..ях нервових ро..ладах бе..со..і запале..ях в органах травле..я тощо. Використовують листки й пагони у свіжому і суше..ому вигляді.
М’ята це (багато)річна рослина. Вона утворює дуже ро..галужене кореневище гор...зонтально (не)глибоко ро..зміщене. ст…бло вкрите числе..ими темно/зеленими листками ланцето/подібної форми.
Пагони містять в..лику кіл..кіс..ть ефірної олії дубильні гіркі та біологічно/активні речовини цукор жири фітонциди вітаміни С і Р каротин мінеральні солі. Корисна м’ята при головних болях сер..цевих та суди..их захворював..ях нервових ро..ладах бе..со..і запале..ях в органах травле..я тощо. Використовують листки й пагони у свіжому і суше..ому вигляді.
-Знайдіть у тексті односкладне речення, визначте його
тип.
-Затранскрибуйте підкреслене слово.
-Затранскрибуйте підкреслене слово.
-Визначте, до якого типу лексики належать слова: фітонциди, вітаміни, каротин, мінеральні солі.
-Продовжіть текст інформацією про використання м’яти
у медицині.
III 9 клас
Записати виділені речення, вставити пропущені букви, розкрити дужки; розставити розділові знаки.
Записати виділені речення, вставити пропущені букви, розкрити дужки; розставити розділові знаки.
Значення овочів для харчування
^ Овоч… (і,й) картопля є продуктами першої (не)обхіднос..ті для людини і займают.. значне місце (у,в) її харчовому рац..оні.
Особлива ц..н..іст.. (і,й) (не)замін..іс..т.. овочів полягає (у,в) тому що вони міс..тят.. (у,в) своєму складі всі поживні р..човини а найголовніше в..там..ни яких мало або зовсім (не)вистачає (у,в ) ін…ших харчових продуктах. При вживанні хліба, рису, м’яса, риби, сиру, яєць, масла в органах травлення людини утворюються шкідливі кислоти. Для нейтралізації їх необхідно вживати овочі. При споживанні овочів організм краще засвоює хліб, масло, м’ясо та інші продукти харчування.
^ Овоч… (і,й) картопля є продуктами першої (не)обхіднос..ті для людини і займают.. значне місце (у,в) її харчовому рац..оні.
Особлива ц..н..іст.. (і,й) (не)замін..іс..т.. овочів полягає (у,в) тому що вони міс..тят.. (у,в) своєму складі всі поживні р..човини а найголовніше в..там..ни яких мало або зовсім (не)вистачає (у,в ) ін…ших харчових продуктах. При вживанні хліба, рису, м’яса, риби, сиру, яєць, масла в органах травлення людини утворюються шкідливі кислоти. Для нейтралізації їх необхідно вживати овочі. При споживанні овочів організм краще засвоює хліб, масло, м’ясо та інші продукти харчування.
Овоч.. є найважливішим
дж..р..лом в..там..нів. В..там..ни це особливі р..човини які р..гулюют..
ж..т..єві фу нкт орган..зму.
(Не)стача в..там..нів порушує прав..л..ну роботу орган..зму пр…зводит.. до загал..ної слабос..ті ві..сутності ап…етиту і часто в..кл..кає тя..кі захворюван..я.
(Не)стача в..там..нів порушує прав..л..ну роботу орган..зму пр…зводит.. до загал..ної слабос..ті ві..сутності ап…етиту і часто в..кл..кає тя..кі захворюван..я.
-Визначити тип і стиль
мовлення. Доведіть свою думку.
-Виконати синтаксичний розбір 2-го речення, накреслити схему.
-Виконати синтаксичний розбір 2-го речення, накреслити схему.
-Записати слова у фонетичній
транскрипції, указати кількість букв і звуків: цінність, яєць, утворюються.
-Поясніть лексичне значення
слів: джерело, життєві
функції.
-Скласти речення за схемою:
[ ], і ………….[ ], ( ), ( ).
- Розкажіть
про будь-який овоч у науковому стилі.
Повсякденна
діяльність нашої школи
Хочеш бути щасливим один день
– сходи в гості.
Хочеш
бути щасливим тиждень
– купи машину.
Хочеш
бути щасливим місяць
– одружись.
Хочеш бути щасливим все
життя – будь
здоровим!
(Народна мудрість).
Немає коментарів:
Дописати коментар