читання та аналіз тексту -Андрій Чайковський і його роман “Сагайдачний” + ЗАВДАННЯ ДО ТЕКСТУ
В історії української літератури кінця XIX — першої третини XX ст. одне з помітних місць належить Андрієві Чайковському. Правда, сталося так, що впродовж тривалого часу творчий доробок письменника не видавався. А шкода, адже А. Чайковський залишив кілька десятків прозових творів різних жанрів, серед них найпопулярнішими були опові- дання й повісті на теми історичного минулого України: «За сестрою» (1907), «Віддячився» (1913), «Козацька помста» (1920), «На уходах» (1901), «Олексій Корнієнко» (1924). Особливо приваблювала митця епоха визвольної боротьби українського народу проти турецько-татарської агресії, яка висунула колоритну постать Петра Сагайдачного. Особою цього славетного лицаря Запорожжя письменник зацікавився ще й тому, ... що той вийшов із самбірської ходачкової шляхти, до якої Чайковський сам належав (так у Галичині називали селян із наддніпрянських сіл, які за участь у походах проти турків одержували від польського короля шляхетські привілеї). На рівні свого часу Чайковський давав читачеві знання національної історії, пробуджував самосвідомість, національну пам’ять. Цього вимагало культурно-історичне життя Гали- чини 20–30-х років. Ідея писати про Сагайдачного постала ще перед Першою світовою війною, коли Чайковського було поставлено «кандидатом на сеймового посла». Він знав, що в Самбірщині, на його батьківщині, багато малоземельної шляхти, яка при виборах може вирішити його вибір, він готував для них популярний історичний виклад, щоб переконати виборців: у дав- нину малоземельна шляхта твердо стояла за свою віру і народ. Вивчаючи доступні йому матеріали, письменник натрапив на ім’я Петра Конашевича- Сагайдачного. Так виник задум спопуляризувати життєпис цього славного сина України: «Я упросив пана професора М. Грушевського прочитати рукопис. Він справив мені історичні помилки, порадив зробити із цього матеріалу трилогію, у якій мав би поміститись цілий життєвий шлях гетьмана. Чи мені довелось вив’язатись з того завдання, чи буде з моєї праці користь для української літератури, для українського народу у цій великій переможній хвилі українського відродження — хай судять ласкаві читачі. Я зробив по моїм силам, як міг найліпше» (з передмови). Роботі над великим творчим задумом передував історичний нарис під однойменною на- звою «Петро Сагайдачний», виданий у Відні 1917 р. Нелегко було працювати при щоденній юридичній практиці. Коли після третьої переробки твір був готовий до друку, почалася війна. Під час воєнного лихоліття рукопис «До слави», у якому Чайковський довів події до обрання Сагайдачного гетьманом, загинув. Свої широкі знання з історії козаччини А. Чайковський виклав у кількох історичних на- рисах, що могли б служити своєрідними післямовами до роману «Сагайдачний»: «Петро Кона- шевич-Сагайдачний» (1917), «Запорожжя» та «Московський цар Дмитро Самозванець», «Хо- тинська справа» (1928) — останній з’явився в процесі праці над заключними частинами. Художнє відображення основної проблеми епохи — проблеми захисту рідної землі від нападів турецько-татарських завойовників — визначило композицію трилогії. Письмен- ник акцентує свою увагу на зображенні життєвого шляху Петра Сагайдачного, починаючи з нелегкого дитинства і до вершини його козацької слави, здобутої надзвичайною відвагою, глибоким розумом у нелегкій та жорстокій боротьбі з ворогами вітчизни. Трилогія А. Чайковського — твір, безперечно, романтичної тональності. На широкому тлі побутового, культурного, історичного життя України останніх десятиліть ХVI — по- чатку XVII ст., про яке ми й сьогодні, на превеликий жаль, знаємо дуже мало, письменник змальовує в «Побратимах» згідно з історичними джерелами навчання в Острозькій школі, людяність і далекоглядну мудрість «першого руського вельможі князя Василя-Костянтина Костянтиновича Острозького, на той час київського воєводи. Змужніння П. Конашевича відбулося саме в Острозі: хлопці навчилися майстерно користуватись улюбленими видами козацької зброї, без якої життя запорожця було немислиме — шаблею і луком. Устами од- ного із славних лицарів Запорожжя Северина Наливайка, що був тоді сотником надвірної корогви у князя Костянтина Острозького, письменник пророкує юним побратимам у май- бутньому честь і славу. Шлях на Запоріжжя, поданий в авантюрно-пригодницькому освітленні, аж ніяк не роз- бігається із конкретною історичною дійсністю — він веде через «угодницькі» козацькі гнізда Ониська Печерного і сотника Чуба. У порівняно невеликому за обсягом творі А. Чайковський подав широкий історичний матеріал, точно відтворив побутово-етнографічні сцени, що не знижує постійно діючої напруги авантюрно-пригодницького сюжету, де змальову- ються різноманітні пригоди втікачів по дорозі на Січ. У численних діалогах, авторських відступах Чайковський намагається переконати читача у достовірності свого художнього задуму, обґрунтованого багатьма історичними джерелами. Петро Сагайдачний — центральна фігура трилогії, навколо якої концентруються сю- жетні лінії роману. Чайковський з великою симпатією ставиться до нього, що засвідчує передусім піднесено-романтична манера авторської оповіді. У хвилини великих випробувань, що випадають на долю «лицарів великої любові» — щирих побратимів Петра й Марка, він з глибокою симпатією змальовує їхній високий бойовий дух, силу і відвагу, готовність піти на самопожертву в ім’я незалежності рідної землі. Майже за кожним епізодом, сценою з участю мудрого полководця, за кожною інформацією про його життя й діяльність — важливі історичні документи, передусім із спадщини М. Грушевського. Але фактаж ро- ману, звичайно ж, органічно поєднаний із авторським домислом, без якого художній твір утрачає право на існування. Цей домисел у Чайковського завжди засновується на правді факту, випливає з логіки розвитку реальних подій. На відміну од своїх попередників — Д. Мордовця, О. Маковея (які намагались зобра- зити Сагайдачного передусім як військового полководця Запорожжя, не вникаючи достат- ньою мірою у психологію героя, в мотивацію його вчинків за певних історичних обставин),— А. Чайковський з повною віддачею зумів витворити історично визначений ідеал патріота, борця за соціальне й національне визволення українського народу (За І. Проданом, 810 слів).
1.Епоха якої доби приваблювала А. Чайковського?
2
2. Коли в митця з’явилась ідея писати про гетьмана?
3
. Продовжіть речення Батьківщина письменника…
4
Чому А. Чайковський вирішив спопуляризувати життєпис славного сина України?
5
Який матеріал передував роботі над великим творчим задумом?
6
Назвіть останній нарис 1928 р. з історії козаччини, що міг би слугувати своєрідною післямовою до роману «Сагайдачний».
7
Продовжіть речення Художнє відображення основної проблеми епохи знайшло вираження у…
8
На чому письменник акцентує особливу увагу у творі?
9
У якому місті відбулося «змужніння» П. Конашевича?
10
До спадщини якого історика передусім відносяться епізоди роману?
Немає коментарів:
Дописати коментар