Translate

четвер, 1 березня 2018 р.

10- Б ! Домашнє завдання з української мови та літератури № 1 !

I . Українська мова :


1. Виконати  ( в робочому зошиті !)  тестові завдання для повторення:

                                                                            I

           1. Значущі частини слова (морфеми) є такі:
          а) основа слова і закінчення;
          б) основа слова, корінь і закінчення;
          в) корінь, префікс, суфікс, закінчення;    
г) корінь, префікс, суфікс, закінчення, сполучний голосний (у складних словах).
Дібрати та записати слово, що відповідає схемі: префікс, корінь,
закінчення; розібрати це слово за будовою (напр.: вимова, порада).
 2. Основа слова – це:
а) головна значуща частина слова, що містить спільне значення споріднених слів;
б) частина слова без закінчення, що виражає лексичне значення              слова; 
в) змінна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення;
г) значуща частина слова, що стоїть після кореня.
         Дібрати і записати два слова: змінне та незмінне; у кожному з них виділити основу (напр.: школа, завтра).
          3. Безафіксний спосіб – це:
а) спосіб творення слів, при якому дві і більше основ об’єднуються в одне слово;
б) утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса;
в) утворення нового слова від твірної основи без додавання суфікса і префікса;   
           г) утворення нового слова через злиття словосполучення;
         Показати процес творення слова безафіксним способом (напр.: юнь від юний, перехід від  переходити).
         4. Складноскорочені слова утворюються:
         а) способом зрощення слів;
         б) способом складання скорочених основ;   
         в) безафіксним способом;
         г) суфіксальним способом.
         Скласти і записати речення зі складноскороченим словом у формі непрямого відмінка (напр.: І гірким полином проростає мій біль увсебіч – мої очі двома НЛО полетіли у ніч (Л. Коваль).
         5. Нульові закінчення наявні у словах:
         а) метро, кашне, манто, фойє;
         б) вчора, взимку, мимохіть, слідом;
         в) край, народ, день, писар;    
         г) читати, перемогти, навчаючи, вивчивши.
         Скласти (пригадати) й записати речення (або два речення), у якому слово з нульовим закінченням уживалося б у прямому і в непрямому відмінках (напр: Де ліс, там і біс, а де нема лісу – не шукай біса. (Нар. творч.) Це нормально, коли в кожної людини є хліб, є й до хліба).
          6. Спільнокореневими є слова:
         а) книга, книги, у книзі, книгами;
         б) вода, водяний, проводити, водогін;
         в) веселка, повеселити, веселощі, веснянка;
         г) мудрець, перемудрити, любомудр, премудрий.   
         Пригадати й записати народне прислів’я, у якому вжито спільнокореневі слова; ці слова підкреслити, виділити в них корені (напр.: Яблучко від яблуньки недалеко відкотиться. Блискавка блисне -  камінь трісне. Береженого Бог береже. Писав писака, не розбере й собака) або дібрати й записати 5-8 спільнокореневих слів; у кожному слові виділити корінь.

                                                                  ІІ
        
1. Префіксально-суфіксальний спосіб – це:
а) утворення нового слова додаванням до твірної основи або префікса, або суфікса;
б) утворення нового слова додаванням до твірного слова або префікса, або суфікса;
в) утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса одночасно;   
г) утворення нового слова відкиданням від твірного слова префікса і суфікса одночасно.
         Дібрати і записати слово, утворене префіксально-суфіксальним способом (напр.: ліс – пролісок; по дорозі - подорожник).
          2. Складноскорочені слова (абревіатури) утворюються:
         а) складанням двох і більше повних основ у одне слово;
         б) складанням усічених основ або  початкових букв слів;   
         в) від твірної основи без додавання суфіксів і префіксів;
г) злиттям словосполучення в одне слово.
Дібрати складноскорочене слово,увести його у формі непрямого відмінка до самостійно складеного речення.
 3. Найпродуктивнішим в українській мові є:
а) префіксальний спосіб;
б) суфіксальний спосіб;  
в) префіксально-суфіксальний спосіб;
г) спосіб основоскладання.
Утворити і записати слово, утворене будь-яким різновидом морфологічного способу словотворення, вказати цей спосіб.
          4. Префіксальним способом утворено такі слова:
а) смолоскип, вітрогон, жмикрут, зорепад;
б) переможець, учительський, розумний;
в) добігти, перевезти, подолати, заморожений;   
г) юнь, синь, молодь, насип, перехід.
5. Через набуття нового значення утворено такі нові слова:
а) військовий, набережна, черговий;
б) листопад, корінь, супутник;    
в) вчений, кошовий, булочна;
г) вічнозелений, добраніч, сьогодні.
Дібрати і записати нове слово, утворене через набуття ним нового значення.
6. Шляхом переходу з однієї частини мови в іншу утворилися такі слова:
а) медсестра, спортзал, військкомат;
б) молода, командуючий, полонений;    
в) перевіз, блакить, молодь;
г) мимохіть, насамкінець, голіруч.
Дібравши слово, утворене шляхом переходу з однієї частини мови в іншу, увести до самостійно складеного речення.

2. Повтор. § 10-11, 12 (с. 102- 104 тропи , визначення   яких   ви  повинні  виписати ще на четвер (01 березня ) та дібрати  по  три  приклади + перифраза !!!


3.  Виконати  завдання  на  повторення : 

     А : 
         До кожного з іменників підберіть по кілька відповідних синонімів,  поданих у довідці, і запишіть їх у вигляді 12 синонімічних груп. Поясніть відтінки їх значення.

1. Область. 2. Яр. 3. Бій 4. Болото. 5. Палиця. 6. Гілка. 7. Глибина. 8. Бідолаха. 9. Нероба. 10. Голяр. 11. Верткість. 12. Огорожа.

Довідка  : яруга. Глибочінь. Баталія. Край. Зона. Байрак. Віти.Кий. Перукар. Мочар. Балка. Битва. Дручечок. Ломака. Гультяй.Паркан. Бідаха. Ледар. Вітка. Галузка. Ограда. Вертля- вість. Глибинь. Бідар. Ковінька. Неборак. Сіромаха. Бідняк. Гультіпака. Трясовина. Цируль- ник. Тин. В’юнкість. Пліт. Драговина.

     Б :

         Перепишіть текст. Назвіть використані в ньому перифрази, вкажіть їхню роль.

Що не кажіть, не любити кішок просто неможливо. Приходиш додому, а ваша красуня-грація зустрічає біля порога, потреться об ноги, хвіст трубою, промуркоче заспокійливу пісеньку, вмоститься на колінах. Погладиш пухнасте диво — і воно вбере в себе всі  денні стреси  (Із журналу).

     В :  
         
          Прочитайте виразно вірш. Визначте засоби образності і випишіть у дві колонки слово­сполучення іменників з прикметниками: у першу колонку звичайні означення; у дру­гу — епітети. Аргументуйте свій вибір.

Я розмалюю!
Чи розписати почерком пера
Притихлий ліс у задумі — тривозі;
Й листки, що в сонці осені горять,
Розсипані по вибитій дорозі?
Чи змалювати смуток ув очах
Загубленої у юрбі людини?
Частинка — я, клітинка у часі
На тілі Роду вічно молодому,
Купатимуся в чистоті — росі
Й відсвіжувати щастя молодому.
І добре так, що в роздумах своїх
Себе спізнав у сивини Прамами!
Тепер і ліс, і поле — щастя сміх,
Ще не змальовані і фарбами, й словами.
(О. Де) 

     Г :

         Запишіть речення, поясніть розділові знаки, орфограми . Визначте вид перенесення (тропи) у поданих речен­нях і сполученнях.

Сія дівка не наймичка, пригожая, як пан­ночка, молодая, як травиця, рум’яна, як зір­ни- ця. Сонце золоте, ясні зорі, тихі води. Білий голуб чи зелена гілка в руках людини. Ой, не крийся, природо, не крийся, що ти в тузі за літом, у тузі. Так ніхто не ко­хав. Через тисячі літ лише приходить подібне кохання. 


II . Українська  література :

Перші  два завдання  повторно оголошую !!! :

1. Дати письмові відповіді в робочому зошиті (тільки з нумерацією!) на запитання 
(див. блог від  22 лютого )  за  змістом повісті  "Земля" О.Кобилянської .  

2. Вивчити один з уривків ( за вибором учня !)  із повісті "Земля"  О. Кобилянської . 
    ( див . блог  від  22  лютого ). 

3. Підготувати розповідь "Марійка та Івоніка - уособлення цінностей народної моралі"  у 
повісті  "Земля" О. Кобилянської,  дібравши цитати з твору .

4. Скласти порівняльну характеристику Сави - Рахіри  та Анни : духовна деградація перших,  трагедія чутливої душі в жорстоких умовах тогочасного села другої. 

5. Готуймося до контрольної роботи  - через урок після відновлення занять у закладі ! - за творчістю  М.Коцюбин- ського та О. Кобилянської !!!   






2 коментарі:

  1. Дібрати складноскорочене слово,увести його самостійного складеного речення у формі непрямого відмінка.........

    ВідповістиВидалити