Translate

субота, 28 листопада 2015 р.

Підвищення ефективності уроку української мови є впровадження разом із традиційними методами навчання інноваційних технологій.

                                                    Повноцінними є тількі ті знання, 
які дитина здобула власною активністю.                                          Йоганн Песталоцці                                                                  
                                                                                  Урок – основна ділянка навчального процесу, на якій учитель здійснює щоденну освіту, виховання і всебічний розвиток учнів.
Василь Сухомлинський
  
У законі «Про освіту» поставлено завдання - підвищити ефективність уроку як основної форми навчання та виховання, досягти більш ґрунтовного засвоєння основ наук. Урок дає можливості судити про різні аспекти шкільного життя – про розвиток учнів, рівень їхніх знань і вихованості, про майстерність вчителя,стан методич- ної та самоосвітньої роботи в школі.
   Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої осо- бистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті.
   Освіта – найпотужніша та найпотрібніша ланка повноцінного життя  людини.  Канула в минуле архаїчна формула «Я – вчитель, ти – учень». На противагу їй зайняла тверді позиції формула успіху «Учитель + учні = творча співпраця,ефективність навчання». Тільки у співпраці вчителя і учня можна отримати результативний урок.
   Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до  використання нових ідей, задумів, нових підходів та рішень. Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.  Для цього їй потрібні певні навички: думати, розуміти сутність речей, аналізувати, осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, тлумачити її, застосовувати за певних умов.
   Уроки мови  – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учите- лем, яка розвиває творчі здібності учнів; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вдосконалює розвиток мовлення (як усного, так і писемного), вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.
Василь Сухомлинський у книзі « Сто порад учителю»  писав: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстер- ність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці…».  Завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвину- ти в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.
   Урок елемент педагогічної системи, його технологія – це система дій, яка підвищує ефективність навчання. 
  Технологічний підхід до уроку дає можливість сконструювати такий навчальний процес, який відповідав би змісту і навчальній меті, що ставить перед собою й учнями вчитель. 
   Технологія навчання – сукупність адекватних до мети, завдань, принципів і умов навчання форм, методів, прийо- мів, які забезпечують ефективне поєднання теорії і практики на заняттях з української мови. 
   Одним із кроків підвищення ефективності уроку  української мови  є впровадження разом із традиційними методами навчання інноваційних технологій.
   Слово інновація має латинське походження і в перекладі означає оновлення, зміну, введення нового.У педа- гогічній інтерпретації  інновація  означає нововведення, що поліпшує хід і результати навчально-виховного процесу . Інновацію можна розглядати як процес (масштабну або часткову зміну системи і відповідну діяль- ність) і продукт (результат) цієї діяльності. Таким чином, інноваційні педагогічні технології як процес - це «цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до очікуваних результатів».
   Нове у педагогіці - це не лише ідеї, підходи, методи, технології, які у таких поєднаннях ще не висувались або ще не використовувались, а й той комплекс елементів чи окремі елементи педагогічного процесу, які несуть у собі прогресивне начало, що дає змогу в ході зміни умов і ситуацій ефективно розв'язувати завдання виховання та освіти.
   Освіта XXI століття, - це освіта для людини. ЇЇ стрижень - розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості яка здатна до самоосвіти і саморозвитку вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни.
   До інноваційних технологій можна віднести:
·         Групова (колективна) технологія навчання передбачає організацію навчального процесу, за якої навчання здійснюється у процесі спілкування між учнями (взаємонавчання) у групах. Група може складатися з двох і більше учнів, може бути однорідною або різнорідною за певними ознаками, може бути постійною і мобільною.

·         Ігрові технології навчання. Технології ігрового навчання - це така організація навчального процесу, під час якої навчання здійснюється у процесі включення учня в навчальну гру (ігрове моделювання явищ, "проживання" ситуації).  Навчальні ігри мають за мету, окрім засвоєння навчального матеріалу, вмінь і навичок, ще й надання учневі можливості самовизначитися, розвивати творчі здібності, сприяють емоційному сприйманню змісту навчання.
Види ігор:
•       навчальні, тренувальні, узагальнюючі;
•       пізнавальні, виховні, розвиваючі;
•       репродуктивні, продуктивні, творчі.
·         Інтерактивне навчання. В Україні розроблена та пропагується технологія інтерактивного навчання О. Пометун. Інтерактив (від анг.- взаємний та діяти). Інтерактивне навчання- це спеціальна форма організації пізнавальної активності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.
·         Мультимедійна технологія , в якій об'єднаються текстова, графічна, аудіо - та відеоінформація, анімація. Це педагогічна технологія забезпечує учневі розвиток його мотиваційної сфери, інтелекту, самостійності, колективізму, схильностей, уміння здійснювати самостійне управління навчально-пізнавальною діяльністю. Новим є те, що учень має вчитися сам, а вчитель - здійснювати мотиваційне керівництво його учінням. Тобто,мотивувати, організовувати, координувати, консультувати, контролювати. Як принципово новий навчальний засіб електронна книга відкрила можливості «читати», аналізувати «живі» озвучені сторінки, Тобто, можливості бачити, чути, читати.
·         Проектна технологія . Цілі і завдання проектної технології:
ü  Не тільки передати учням суму знань, а ще й навчити здобувати ці знання самостійно, застосовуючи їх для розв’язання нових пізнавальних  і практичних завдань;
ü  Сприяти формуванню в учнів комунікативних навичок;
ü  Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, вміння роботи висновки.
На кожному уроці важливим є опанування мовним матеріалом, що не можливо без поєднання самого пред- метного матеріалу з продуктивними інноваційними технологіями. Адже критичність мислення формується під час опрацювання інформації, розв’язування проблем, оцінювання ситуації, вибору раціональних способів діяльності на уроках.  Тож розвива- ти  творчі компетентності учнів на уроках можна слідуючи тільки, коли:  складне зробити простим, просте зробити звичним, звичне зробити приємним.                                                               Орієнтовна  структура  уроку  із  застосуванням  інтерактивних                                                                                      технологій
·  Мотивація                          Сфокусувати увагу дітей                             Коротка розповідь
                                                                                                                   Бесіда. Мозковий штурм.               
                                             на проблемі та викликати інтерес                  Мікрофон
                                                               до теми





Оголошення теми               Забезпечити розуміння                      за допомогою                                                                                                                                                                                та очікуваних                      учнями змісту                                    проблемних  питань                    результатів                                                                                                                                                                                              визначити,тему завдання,                  нагадати про оцінювання
                                                                                                              їх діяльності 
    Застосування ІКТ на уроках української мови та літератури дає можливість вчителю скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості. Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання:
-          при поясненні нового матеріалу;
-          закріпленні;
-          повторенні;
-          контролі.
   Програмне забезпечення дозволяє вчителю – предметнику знайти свій підхід до викладання предмета. На своїх уроках я використовую електронні підручники, видані Міністерством освіти та науки України(«Українська мова .7 клас», «Українська мова .8 клас») ,мультимедійні презентації.
   За рахунок використання комп'ютерних технологій на уроках надається можливість використання додатко-вого матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок - підвищується інтерес до предмета, збагачується словниковий запас.
   Прагну, щоб  знання учня були не кінцевою метою, а засобом, щоб вони не перетворювалися в мертвий багаж, а жили в розумовій праці дитини.                                                                                                   
                                                                                       
                                                                                                              

Немає коментарів:

Дописати коментар