Мета:поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.
Шевченка, розвивати творчі здібності школярів, виховувати любов та повагу до
рідної мови, художнього слова.
Хід заходу
1.Слово
вчителя.
-Т.Г.Шевченко
прожив 47 років. Його життя нагадує нам спалах зірки, але зірки, що не згасає,
а розгорається. Дата народження і дата смерті стоять поряд, але між ними- роки
життя талановитої людини, що стала славою і гордістю українського народу.
Учениця.
-Щовесни, коли
тануть сніги
І на рясті просяє
веселка,
Повні сили й
живої снаги ,
Ми вшановуєм
пам'ять Шевченка!
Учитель.
-Сьогоднішня наша
зустріч – данина пам’яті великому поетові. І я пропоную провести її у формі
гри-конкурсу знавців творчості Шевченка.
( Оголошуються
умови конкурсу)
1 тур – отримавши картки з рядками поезій Шевченка, учні за 3
хвилини мають написати назви творів, з яких
ці рядки узято.
1.»Сидить собі в
старій ряднині…»(«І золотої, й дорогої…»)
2.»А хату раєм
називають…»(«Якби ви знали , паничі…»)
3.»Як понесе з
України…»(«Заповіт»)
4.»На панщині
пшеницю жала…»(«Сон»)
5.»В неволі
плачучи умру…»(«Мені однаково…»)
6.»Село неначе
погоріло…»(«І виріс я на чужині»)
7.»Оглянувся я на
хату…»(« Мені тринадцятий минало…»)
8.»Плугатарі з
плугами йдуть…»(«Садок вишневий коло хати»)
9.»Пишається над
водою червона калина…»(«Тече вода з-під явора…»)
10.»По діброві
вітер віє…»(«Тополя»)
(Журі підводить
підсумки, команди відпочивають, а уболівальники розповідають легенди, перекази,
вірші про Кобзаря. Бали за активність нараховуються командам ).
1.Кобзарем його
ми звемо,
Так від роду і до
роду
Кожний вірш свій
і поему
Він присвячував
народу.
Чисту матір і
дитину він прославив серцем чистим,
Всю осяяв Україну
поглядом він променистим.
2. Благословен
той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив
Тарас
Малими босими
ногами.
Земля, яку
скропив Тарас
Дрібними
росами-сльозами.
3.І ось настав
той день і час,
І розіллялась,
мов медами,
Земля, що освятив
Тарас
Своїми
муками-ділами.
Земля, що окропив
Тарас
Громовозвукими
словами.
4.Отче наш,
Тарасе всемогучий,
Що створив нас
генієм своїм,
На моїй землі, як
правда сущий
Б’ющий у неправду, наче грім.
Ти, як небо, став
широкоплечо
Над літами, що
упали в грузь,
Віку двадцять
першого предтечо,
Я на тебе одного
молюсь.
5. Уже достигли
полуниці,
Росу вечірню
трави п’ють,
І в ароматі медуниці
Хрущі
шевченківські гудуть.
Нема співця, о
ні, він з нами,
Його пісні, його
любов!
Його це місяць
над садами
У сяйві тихому
зійшов.
І все, здається,
я клянуся,
Крізь сяйво
місяця бліде
До мене рідний,
добровусий
Тарас Григорович
іде…
6. Ти перед нами
стоїш, як світоч,
Ти перед нами
гориш і світиш,
Ти перед нами, ти серед нас,
Бо допалав ти ,
але не згас.
В грудях народу,
у кожній жилці,
В грудях народу,
у кожній гілці,
У кожній
хвильці т вого Дніпра,
Цвіте твій голос
і не вмира!
2 тур.
За три хвилини
написати, які події в житті Т.Г.Шевченка
відбулися у вказані роки:
1814 рік –
народився в с. Моринці.
1831р. –прибув до
Петербурга.
1838 – викуплений
з кріпацтва.
1840 – перша
редакція «Кобзаря».
1845 – написання
«Заповіту».
1847 – арешт.
1857 –
закінчується період заслання.
1861 – помер у
м.Петербурзі.
Підведення
підсумків другого туру.
Конкурс серед глядачів на кращого декламатора поезій
Шевченка.
«Мені тринадцятий
минало…»
«І золотої, й
дорогої…»
«На панщині пшеницю
жала…»
«Садок вишневий
коло хати…»
3 тур
«Конкурс реставраторів»
За 5 хвилин
відновити пропущені слова в наведених рядках.
«Садок вишневий
… , хрущі над вишнями гудуть»(коло хати)
«Малого сліду не
покину на нашій… (славній Україні)
«Як у Дніпра…
воду позичає(веселочка)
«Цвітуть сади,
біліють хати, а на горі…(стоять палати)
«Уже покликали …
, а я собі у бур’яні(до паю)
«Наша дума,… не
вмре, не загине(наша пісня)
«Нема на світі…,
немає другого…(України, Дніпра)
«Ну що б
,здавалося, слова, слова та голос-…(більш нічого)
«Біленькі хати
повалялись, стави … (бур’яном поросли)
3 тур. Прослухавши питання і обговоривши його, команда дає
відповідь. Право відповідати надається команді, капітан якої перший піднесе
руку.
1.Назвіть автора
повісті «Тарасові шляхи» (О.Іваненко)
2.За вказаними
цифрами назвіть вірш, який тут зашифровано:10, 1, 20, 19, 3, 12, 23.
(«Заповіт»).
3.Село, в якому
провів дитинство Шевченко (Кирилівка).
4.Майстер
живописних справ, у якого навчався і працював молодий Шевченко (Ширяєв).
5.Визначте
віршовий розмір поезії «Реве та стогне Дніпр широкий». (чотиристопний ямб).
6.Ім’я сестри, яка була для Шевченка другою матір’ю (Катерина).
7.Художник-земляк, з яким Шевченко зустрівся у Літньому
саду (Сошенко).
8.Великий
російський художник, наставник і друг Шевченка (Брюллов).
9.Дата
перепоховання Шевченка (22 травня 1861 рік).
10.Зараз ця гора
називається Тарасова. А яка її попередня назва? (Чернеча).
Учні:
1.Над широким
Дніпром у промінні блакить
І висока, і тиха
могила.
В тій могилі
співець незабутній лежить,
Що народу віддав
свої сили.
2.Що народу
віддав своє серце й пісні,
Свої мрії,
прозорі, досвітні.
А навколо лани
вдалині, вдалині,
Розлетілись, як
птиці блакитні.
3. Спи спокійно, поет! Образ сонячний твій
Ні зітерти ні
бурі, ні часу.
В українській сім’ї,
славній, вольній, новій
Ми тебе не
забудем , Тарасе !
4.Збулись твої
слова пророчі,
І час оновлення
настав
І темні
просвітились очі,
Вчорашній раб всесильним став !
5.Вперед , брати
! Все далі й далі,
Як тихий
надвечірній спів,
Нам сяє в радості
й печалі
Ясний Шевченків
«Заповіт» !.
(Звучить мелодія «Заповіту»)
Журі підводить
підсумки конкурсу знавців творчості Шевченка.
Немає коментарів:
Дописати коментар