В центрі класу – столи для команд із назвою
кожної. Учні у вишиванках, з бейджиками, де вказане ім’я дитини й
емблема, девіз команди.
Учасники
– учні 7-А («Калина») , 8-Б («Українці») класів (турнір мовознавців), ведучі – учні
10-А класу.
(Виходять
троє дівчат 10-А класу і промовляють слова молитви):
1.
Коли до серця крадеться тривога, -
За долю України я боюсь, -
З молитвою звертаюся до Бога
І мовою вкраїнською молюсь.
Прошу для України в Бога щастя
І захисту для всіх її дітей.
А мова українська, мов причастя,
Теплом своїм торкається грудей …
2.
О Боже мій – Великий, Всемогутній,
Мою вкраїнську мову порятуй.
І в світлий
день пришестя, в день майбутній
3.
Пречиста Діво Мово! Прости! Воскресни!
Повернися!
І віщим й вічним Словом освяти серця.
В народі
українськім відродися,
Бо тут твоя калинова земля!
Вчитель-ведучий:
1.Доброго
дня вам, шанувальники рідного слова! Щиро вітаю вас на святі української мови «О слово рідне, хто без тебе я?».
2.Для
кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, найближча до серця –
українська.
3.Мова – то
найцінніший духовний скарб, який створило людство за всю свою історію. То сонячна квітка в розмаїтому
Божому саду.
Ведучі ( учні 10-А класу):
1.На нашій планеті існує понад 5 тисяч мов, і всі –
неповторні, самобутні і найдорожчі для народу, який їх витворив. Але багато з
них уже зникло або стоїть на краю мовної прірви.
2.Тому 21 лютого 2000 р. Генеральна конференція ЮНЕСКО ухвалила
рішення про заснування Міжнародного дня рідної мови. Під захист світової
громадськості взято всі без винятку мови – нетлінне надбання культурної
спадщини людства.
3.Цю дату обрано не випадково, бо саме в цей день 1952
р. на вулиці Бангладеш, наче збурені
хвилі Гангу, виринули волелюбні бенгальці. На гаслах і транспарантах – протест:
«Колонізатор забороняє рідну мову – бенгалі , мову поета Рабіндраната Тагора»
(лауреата Нобелівської премії 1913 року).
А через
півстоліття з тієї іскри розгорівся всесвітній вогонь: тепер земляни щорічно
відзначають Міжнародний день рідної мови.
4.Українська мова, одна з найбагатших,
наймилозвучніших в індоєвропейській мовній сім’ї, пройшла нелегкий, тернистий
шлях, поки стала державною в незалежній Україні. Її державний і офіційний
статус закріплений десятою статтею Конституції України.
Турнір мовознавців
Слово вчителя-ведучого:
Ну що б,
здавалося, слова?!
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує. Знать від Бога
І голос той, і ті слова … Т. Шевченко
Зібралися
ми в ці урочі передшевченківські дні на святі рідної мови. Мова – це, дійсно,
один з най-
більших
духовних скарбів нації. Тому свою любов до солов’їної мови, ерудованість,
здатність пірнути до її найглибинніших таємниць продемонструють сьогодні
команди учнів 7-А та 8-Б класів на
турнірі мовознавців. Запросимо їх до класу і послухаємо їхні візитівки, які
журі буде мати змогу оцінити за п’ятибальною шкалою.
Сьогодні головне навіть не
швидкість, а повнота і правильність ваших відповідей, які оцінюватиме
вельмишановне журі .
Отже, розпочинаємо перший конкурс
.
«Розминка»
В: Я задаю по 4
запитання для кожної команди, і, крім того, на кожну команду чекає одне цікаве
запитання від суперників. Відповіді даєте з обговоренням у 10 секунд. Оцінка –
1 бал за правильну відповідь.
Запитання для 7-А класу
1.
Назвіть другорядні члени речення.
2.
Що таке орфограма?
3.
Що вивчає морфологія?
4.
Назвіть губні приголосні.
Запитання для 8-Б класу
1.
Що таке речення?
2.
Що називається алфавітом?
3.
Що вивчає синтаксис?
4.
Назвіть шиплячі приголосні.
Другий
наш конкурс – «Супер – речення»
В: Кожній команді протягом 2 – 3 хвилин треба
проаналізувати речення (воно без деяких розділових знаків).
А
потім вам будуть поставлені
запитання по ньому. Речення однакове в обох команд :
Треба лише твердо
вірити, що сміх — найкращий засіб для зміцнення організму.
Оцінка – 5 балів.
Запитання
для кожної команди:
1.
Назвіть кількість розділових знаків у
реченні.
2.
Назвіть кількість граматичних основ.
3.
Назвіть граматичні основи.
4.
Визначте частину мови для слів найкращий, для.
(Письмово на листочку. Передають журі)
Третій
конкурс «Змійка»
В: Кожен член
команди (6 чоловік) одночасно підходить до
дошки і пише слово, підкреслює орфограму. За кожне правильно написане
слово команда отримує 1 бал.
Слова: Проїзний,
духмяний, піччю, секрет, стежечка, просьба,
паризький,
всього – на – всього,
шістсот.
Наступний конкурс «Швидше,
швидше, швидше …»
В: Кожна команда за
2 хвилини повинна дати якомога більше відповідей на поставлені запитання. Кожна
правильна відповідь – 1 бал.
7-А клас 8-Б клас
1) Скажіть українською одуванчик ковер
2) Виправте помилку закрий двері самый красивый
у формі
будинок
3) Що означає фразеологізм
зробити з мухи
лізти на рожен
слона
4) Назвіть букву, яка стоїть
п’ятою
після букви к
в алфавіті
5) Назвіть фразеологізм зі
око
рука
словом
6) Визначте частину мови
коса
три
слова
7) Чи правильне буква а - у слові яма - три
твердження?
головна букви і три
звуки
8) Що означають
газда
вивірка
діалектизми
9) Утворіть прикметник Овруч Золотоноша
від власної назви
10) Утворіть
жартувати
усміхатися
дієприслівник від слова
11) Назвіть префікс у
скипіти
недовчити
П’ятий конкурс – «Редактор»
В: На листочках
кожній команді будуть подані словосполучення і речення. Протягом 2 хвилин
відредагуйте їх і зачитайте правильні мовні конструкції. Максимальна оцінка – 6
балів. (Музика)
Наступний
конкурс «Знак рівності»
В: Ви маєте
встановити відповідність між запозиченими словами і їхніми власне українськими
синонімами за 2 хвилини. Максимальна оцінка – 7 балів. (Музика). Відповіді зачитайте.
Сьоме
змагання – «Синонімічна дуель »
В: Дібрати до поданих слів якомога більше
синонімів за 1 хвилину. Оцінка – 5 балів. Відповіді озвучте.
Восьмий конкурс «Фразеологічний бар’єр»
В: Визбирайте з речень фразеологізми і розкрийте
їх лексичне значення за 1 хвилину. Максимум балів – 3. Відповіді зачитайте.
Дев’ятий
конкурс «Анаграма» - творчий і цікавий
В: Ви маєте
утворити від поданих слів нові шляхом перекомбінування літер, складів за 1
хвилину. Максимальна оцінка – 4 бали. Відповіді зачитайте.
Конкурс «Закінчи прислів’я» із вболівальниками
В:
Завершіть, будь
ласка, прислів’я:
-
Вчення світ … (а невчення тьма).
-
Слово не горобець … (вилетить, не
впіймаєш).
-
Під лежачий камінь … (вода не тече).
-
Хочеш їсти калачі … (не сиди на печі).
-
Яблуко від яблуні … ( далеко не падає).
-
Любиш кататись … (люби і санки возити).
-
Вовка як не годуй … (він усе в ліс
дивиться).
-
Брехнею світ перейдеш, а … (назад не вернешся).
-
Не той хліб, що у полі, а … (той,що в
стодолі).
-
Хто чисту совість має, той … (спокійно
спати лягає).
Ведуча: Коли
осягаєш багатство рідної мови, мимоволі дивуєшся: який все – таки могутній
творчий геній нашого народу!
А
який тонкий та дотепний український гумор! Ось хоча б гуморески
П.Глазового.
Дорогі
діти! Українську мову і літературу треба добре знати, щоб не було вам так, як
отій дівульці, про яку зараз розкажуть.
Гумореска називається «Гаряча філософія».
Ведучий: Не боялася дівулька
Ні лайки, ні бійки.
Закінчила школу
На нещасні «трійки».
Але в мами є знайомий
В університеті.
«Будеш ти на філософськім
Вчитись факультеті».
Так, явившись на екзамен,
Лепнула дівулька,
Що жив колись на Вкраїні
Філософ Каструля.
І сказав екзаменатор,
Вставши із-за столу:
-Я вам радив би вступити
В кулінарну школу.
І закінчила дівулька
Курси кулінарні.
Пече тепер пиріжечки
І оладки гарні!
І на кухні порядкує
Рукою твердою,
І не плутає Каструлю
Зі Сковородою.
Ведуча:
А буває ще й так:
«Кухлик»
Дід приїхав із села, ходить по
столиці,
Має гроші – не мина жодної
крамниці.
Попрохав він:
-
Покажіть
Кухлик той, що скраю.
Продавщиця: - Што? Чего? Я не
понімаю.
-
Кухлик, люба, покажіть,
Той, що збоку смужка.
-
Да какой же кухлик здесь,
Еслі ето кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
-
На Вкраїні живете й не знаєте мови.
Продавщиця теж була гостра та бідова:
-
У мене єсть свій язик,
Ні к чему мнє мова.
І сказав їй мудрий дід:
-
Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови.
Має, бідна, язика і не знає мови.
Вчитель:
Любі друзі! Сьогодні ми мали унікальну
можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного
слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла
почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона
залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».
(Виходять читці - учні 10-А класу)
1.Величне
слово мудре і святе.
Любить його мене навчила мати.
Воно у серці ніжністю цвіте
І гріє так, немов батьківська хата.
2.Так
відчуває слово кожну мить,
Коли нам важко і коли страждаєм
На крилах ангела у небеса летить,
Молитвою нам душу зігріває.
3. РІДНА МОВА
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким
немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Д. Павличко
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Д. Павличко
Вчитель: Я щиро дякую усім глядачам, вболівальникам, а
особливо нашим конкурсантам. Вони гідно сьогодні показали себе, перевірили
знання з рідної мови, проявивши і творчість, і обізнаність, і любов до
української мови. Тож подякуємо їм щедрими оплесками за їхню працю. А поки журі
вирішує долю команд, перегляньмо
відеоролик «Я – Українець!».
Цьогоріч, 9 березня , ми
відзначатимемо 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка ; 26 квітня минає 174
роки з дня виходу у світ першого Шевченкового «Кобзаря», а 22 травня щороку
світ ще раз вшановує Тараса, бо саме в пору травневих заметілей відбулося
перепоховання Шевченка із Петербурга у Канів. Тому прикладаймось до цілющого
джерела Шевченкового духу і будьмо вірними його заповітам.
(Підсумки
журі. Вручення нагород учасникам турніру
під супровід пісні про
Україну – «Це мій рідний край»)
).
Немає коментарів:
Дописати коментар