Мета: Розкрити суть , причини трагедії під Крутами
, виховувати в учнів інтерес і повагу
до історичного минулого своєї країни
, до борців за незалежність України.
Оформлення: На століх ліб
на рушнику і червона калина ,свічки , на стіні ікона Божої Матері і плакати. Виставка книг ,газетних
та журнальних матеріалів „Вам вічна
слава , Вам вічна пам’ять”.
Учитель : Це правда: кров з каміння може змити дощ ,червона місяця хустина може стерти
, але наймення Ваші багряніші від рож горять у просвіті на плитах незатертих.
Супроти чужої навали,
Супроти смерті – в
стужу ,сніг ,
Ось тут вони , ось
тут стояли
І всього жменька – триста їх.
Учень:
Тим, хто в боротьбі за волю і кращу долю України не дожив до сьогоднішнього дня
,сплять в знаних і безіменних могилах розкиданих по рідній і чужій землі – ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ.
Учениця:
Цвіту нашого народу ,його славним синам і дочкам , що в розквіті своїх духовних і фізичних сил віддали молодість і найдорожче , що є в кожного з
нас – життя – ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ.
Учень: Тим
, кого в умовах більшовицької тиранії ми повинні були забути і викреслити з своєї пам’яті і історії , героям, що впали в страшному бою під Крутами – ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ.
Учитель:
Добре кажуть : „Хто не знає свого минулого , не вартий свого майбутнього”.
І це дійсно так , бо так само , як
дерево тримається на землі своїми коріннями , так людин атримається на землі своїм минулим.
Людина , яка не знає минулого – як
перекотиполе , куди вітер подме , туди воно й котиться. Але ж людина не перекотиполе , і , як сказав у
своєму романі Павло Загребельний : „ На
порожньому місці роду не заснуєш ”
.Саме тому ми повинні знати історію . А історія наша полита кров’ю
і сльозами . Однією із найтрагічніших її сторінок є бій під Крутами
.
Учень: 29
січня 1918 року назва невеликої станції
,що розташована на
Чернігівщині уздовж лінії Бахмач – Київ , ознаменувала відлік нового духовного злету нації , який уже протягом майже століття є
націона- льним символом
для десятків поколінь борців за свободу та незалежність. Вже 25
січня 1918 року на засіданні Української Центральної Ради булл оприйнято IV Уніварсал ,який проголошував незалежність Української Народної Республіки. Проте більшовицька влада не
хотіла так просто віддавати свого „
молод шого брата ” . Після захоплення Харкова та Полтави більшовики спрямували своє п’ятитисячне військо під проводом Мурав- йова на Київ.
Учениця: Послухай , як шумлять жита,
Де стільки літ буяли січі
І смерть дивилася у
вічі ,
І воля марилась
свята.
Учень: Послухай стогін
і збуди
Порив душі ,надії
Квіти ;
Чиї сини ,чиї ми
діти , -
Спитай і сам себе суди.
Учениця: Земля кипіла навкруги
Вмирало юне покоління…
Послухай , стогне як коріння ,
Котре зрубали
вороги.
Учень: У боревій доби ,
Щоб скрипіння не
зміліло ,
Безсмертя дух освятить тіло –
І совість стане на диби.
Учениця: Послухай вікові пісні
І власну вимости дорогу ,
І присягни собі і
Богу ,
Що не відступиш у боротьбі.
Учень: Бо кличуть сурми й солов’ї
Для внуків воля –
краща доля
Одна є мати – Україна
,
Як син ,ти захисти її.
Учитель:
Лише 300 українських юнаків –
добровольців виступили на захист Української Народної Республіки і прийняли
на засніженому чернігівському полі нерівний бій із майже п’ятитисячною армією більшовиків.
Основу українських добровольців складали бійці ,створених за ініціативою молодіжного
Братства Українських Самостійників Юнацької школи ім.
гатьмана Б.Хмельницького та Студенського
куреня ім. Українських Січових Стрільців – переважно студенти Київського університету ,
Київського політехнічного інституту та учнів старших класів київських гімназій.
Учениця: Ще юнаки ,ще майже діти ,
А навкруги і смерть ,
і кров.
На порох стерти
,перебити !-
Іде на Київ Муравйов.
Учень: Полків його
не зупинити ,
Та рано тішитесь кати
:
Коли стають до зброї діти,
Народ цей – не
перемогти.
Учениця: В мороці неладу , в пітьмі підлот
–
Ваші пісні молодечі ,
Лет ваш орлиний
,нестримний лет ,
Лет крізь вітри і хуртечі.
Учень: Що там ,що вперше з рушницею йти ,
Що там ,що тому п’ятнадцять ,-
Так хороше вам на ворога
йти ,
Співом гучним захлинатись.
Учениця: Хай вам вітри вибігають на шлях ,
Просять вернути
,голосять ,-
„Щоб наша доля…”
лунає в полях ,
„Щоб краще в світі жилося „
Учитель: Бій розпочався о 12 годині дня ,фактично безперервно тривав до пізнього вечора . Юнаки мужньо відбивали атаку ворога , не залишаючи своїхпозицій . Протягом п’яти годин українські підрозділи стримували ворожі напади
. Проте незабаром , скориставшись кількісною перевагою , наступаючі зламали оборону і почали оточувати українські частини . Розуміючи безвихідність свого становища , бійці Студенського куреня пішли в атаку і були майже всі знищені . 27 студентів і гімназистів (
серед них : Лизогуб , Попович , Шульгін , Кальченко , Ганкевич та інші ) були захоплені в полон . Усіх їх було піддано нелюдським катуванням і по-звірячому замордовано.
Учень: Ти впав ,товаришу , у ранах
Між трупами таких , як сам ,
Та не останній в
могіканах ,
Борониш ти святий вігвам.
Учениця: Вони ідуть у лавах щільних
Вперед , вперед , і
не один
Упав , як ти , в
огнях свавільних
Під спів червоних хуртовин.
Учень: Благослови ж їх льот шалений ,
Умри з усміхом на
устах ;
Не поведе більш кат скажений
Твоїх братів у
кайданах.
Учениця: Коли ж здригнуть міцні їх лави ,
Коли не схочуть
умирать ,-
Покрий тавром ганьби й неслави ,
Спали пожежею проклять!..
Учень: День помирав , як недобитий лебідь ,
Ніч перейняла невимовний біль.
Здригнулись зорі в
сполотнілім небі
І тихо подали в
криваву заметіль.
Стогнали Крути і молився вітер
,
Цілуючи скривавлені сліди:
Вас мало ,діти , вас
так мало , діти ,
Супроти п’яної московської орди.
В пекучий сніг… Навзнак. Не на коліна.
Заплакав місяць в
зоряну блакить.
Всі – як один… Кріпися ,Україно ,
Хоч їхня смерть
вовік не відболить.
Учитель:
Безжальні кати навіть заборонили селянам поховати безстрашних захисників .
Після підписання Брестського миру , який замінив владу більшовиків на
австрійців та німців , 19 березня 1918 року
в Києві відбувся урочистий похорон на Аскольдовій горі 28 полеглих бійців у бою під Крутами.
Учень: Але
більшовики за 70 років свого панування намагалися знищити в пам’яті народу згадку про Крути ,або виставити її героїчних захисників зрадниками Батьківщини. У 30-х роках було навіть знесено кладовище та могили крутян на Аскольдовій горі.
Учениця: Спом’янімо в пісні славу Крутів ,
Найсвятіше
з наших бойовищ!
Крути ! Крути !-
смолоскип в майбутнє ,
Піднімімо наші душі ввиш.
Учень: Крути ! Крути !Це за Батьківщину
Стати муром , шанцем
душ і тіл ,
Крути ! Крути !Мужньо
,воєдино
Прямувати в найсвятішу ціль.
Учениця: Крути ! Крути ! Час розплати близько ,
Вже червоний ворог
карти жде ,
Крути ! Крути !Вічне бойовисько
За майбутній , за
світлий день.
Учень: Крути ! Крути !Мужність і посвята ,
Вірність ,що міцніша понад смерть.
Крути ! Крути ! Горда
і завзята
Кличе пісня і веде
вперед.
Учениця: Народе мій , великий , Український ,
Яка б солодка не
булла брехня ,
Не вір брехні , що воля – тільки тіньце
Козацького минулого вже дня
Учень: Не раз вже потрапляв у пастку ти
,
Будь пильним ,мій довірливий народе
Піднести прапор – то ще не свобода
Будь мудрим ! Вір ,що дійдеш до мети.
Учитель: Перші згадки
і справжня , реальна оцінка захисників
Крут відбулася вже після набуття Україною незалежності в 1992 році. Не можна викреслити з пам’яті людської той великий та безсмерний подвиг
юних студентів , що захищали українську державність ,
поклавши на її вівтар найцінніше – власне життя.
Перегляд відеофільму «До Дня пам’яті героїв Крут»
Учитель: Пам’ять про Крути , про те , що тепер Україна перед небезпекою , бути знову поглинутою ненасит- ним московським окупантом. І тепер Тебе чекають випробування , які Ти мусиш витримати , щоб захистити Батьківщину від будь-якої агресії.Гартуйсь і готуй себе до праведної боротьби за воля і майбутнє Твого Народу, пам’ятаючи наших Героїв.
СЛАВА УКРАЇНІ ! ГЕРОЯМ СЛАВА !
Немає коментарів:
Дописати коментар