Тема. Смислові відношення між
частинами складносурядного речення.
Мета: поглибити знання про складне речення, його
будову, засоби зв’язку, інтонаційну завершеність; ознайомити зі смисловими
відношеннями між частинами складносурядного речення; розвивати вміння і навички
знаходити в тексті складносурядні речення, визначати смислові відношення,
засоби зв’язку в них, члени речення, будувати власне висловлювання,
використовуючи виражальні можливості складносурядних речень; виховувати
культуру мовлення, інтерес до націнальної історії та культури.
Соціокультурна змістова лінія: Я і
національна історія і культура.
Лексикологія
і фразеологія: засвоєння
фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову склад- них речень.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, картки.
Епіграф: Не плюй у
крицю, бо з неї ще будеш
пити водицю.
Народна мудрість
Хід уроку
І. Організаційний етап
І. Організаційний етап
1.
Робота з
епіграфом.
Учитель.
Прочитайте епіграф до уроку. Прокоментуйте цей вислів. Як в народі ставляться
до джерельної води?
2.
Мовна
розминка.
Дібрати
синоніми до слова криниця.(Колодязь, джерело, копанка. )
ІІ.
Перевірка д/ з:
Гра «Знайди речення».
Коментар учителя.
Учитель показує схему речення, учні знаходять у домашній роботі речення, яке
відповідає поданій схемі.
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
Коментар
учителя. Двоє учнів працюють
біля дошки з картками. Зі всіма інши проводжу бліц-опитування за методом
«Незакінчене речення».
Робота
в групах. Завдання на картках.
Картка
№1.
Визначити
вид речення. Підкреслити граматичну основу. Скласти схему речення.
Народ
оспівував криницю не тільки у піснях, а й опоетизував він ії у прислів’ях,
приказках, легендах.
Картка №2.
Визначити
вид речення. Підкреслити граматичу основу. Скласти схему речення.
З
криницею українці пов’язують численні легенди про сховані скарби, але вода –
найцінніший скарб.
1.Бліц-опитування.
1. Синтаксис вивчає...
2. Складне речення – це…
3. Сполучник – це…
4. В мовленні складні речення використовуються для…
5. Відмінність між складним і простим реченнями…
1. Синтаксис вивчає...
2. Складне речення – це…
3. Сполучник – це…
4. В мовленні складні речення використовуються для…
5. Відмінність між складним і простим реченнями…
6. Складне сполучникове речення це….
7. Складне безсполучникове речення це ....
8. До складного сполучникового речення належать… .
9. Сполучники сурядності…
14. Сполучники підрядності…
15. Основні ознаки складного речення…
16. Складносурядне речення, це…
17. Засобами зв’язку в складносурядному еченні є…
7. Складне безсполучникове речення це ....
8. До складного сполучникового речення належать… .
9. Сполучники сурядності…
14. Сполучники підрядності…
15. Основні ознаки складного речення…
16. Складносурядне речення, це…
17. Засобами зв’язку в складносурядному еченні є…
Учитель. Криниці... З давніх-давен у багатьох народів з
особливою ретельністю охороняли і прикрашали джерела, вважаючи їх святими
місцями. Країнці говорили: «Криницю копати – щастя закликати». Наше завдання –
берегти, шанобливо ставитись до води як джерела
життя. Уявіть, що ви дуже хочете
напитися води в спраглу днину.
Підходите до криниці. І у вас
виникають асоціації.
«Асоціативний кущ»
Словникова робота
Криниця - глибоко
викопана і захищена цямринами від обвалів яма для добування води.
( Фізкультхвилинка)
IV.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Мовний матеріал уроці
буде присвячено криниці, джерельній воді.
Сьогодні на уроці ми
поглиблюватимемо знання про складносурядне речення, смислові відношення між
частинами складносурядного речення.
Будемо знаходити в
тексті складносурядні речення, визначати смислові відношення, засоби зв’язку в
них, члени речення, будувати власне висловлювання, використовуючи виражальні
можливості складносурядних речень.
V.
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1.Лінгвістичне
дослідження.
•Робота з підручником. Ознайомлення учнів із таблицею (підручник – с.57);
Коментар учителя. Стилістична роль.Складносурядні
речення із :
·
єднальними
сполучниками відображають композиційно-стильовий прийом паралелізму,
тотожності;
·
з
розділовими – посилення емоційного впливу;
·
з
протиставними – антитезу.
3.
Взаємоопитування.
4. Колективна
робота. Дослідження прикладів ССР, визначення смислових відношень
VІ.
Виконання системи завдань і вправ творчого характеру
1.
Кодовий
диктант
Коментар
учителя. За допомогою коду, визначеного учителем, учні
визначають вид речення. Записують тільки цифри. 1 – просте речення. 2 – складне
безсполучникове, , 4 - складносурядне,
5– складнопідрядне, 6 - просте ускладнене.
Найздоровіша і найсмачніша та вода, яка схована у
колодязьній споруді. Місце на криницю вибирали на маковея , коли освячували
водні джерела. Прийнято було копати криниці на обійсті, край двору,біля
роздоріжжя – у дар божим людям. Скільки на українській землі типів криниць і
колодязів! Є скромні копанки, чи є польові криниці з ланцюгом чи корбою. Зустрічаються
також монументальні колодязі, прикрашені різьбою, півниками. Подорожній може
присісти біля колодязів, а вони подарують йому кухлик джерельної води.Часом
криниці і колодязьні споруди прикрашалися написами, ті попереджали, вчили,
нагадували.
2. Робота з підручником.
• Вправа 87
3. Робота з прислів’ями.
До доброї
криниці…
…доки не висохла криниця
Яка
криниця,..
…і тоді можна водиці напитися.
Не знаємо
ціни водиці,.. … стежка
утоптана.
Треба
нахилитися,– …
такий і господар.
Яке із
прислів’їв є складносурядними реченням? Вказати на смислові відношення в цьому
реченні.
Відповідь:
До доброї
криниці стежка утоптана.
Яка
криниця – такий і господар.
Не знаємо
ціни водиці, доки не висохла криниця.
Треба
нахилитися, і тоді можна водиці напитися.
4..Лінгвістичний практикум.
Синтаксичний розбір ССР:
• Колективна робота
1. Ось і чудово упорядкована криниця зустріла нас, і зоряне небо відбивалося у її прозорій воді.
Розпов., неокл., складне, сполучн., ССР, єднальн. сполучн., послідовність дій.
І част. – односкл., називн., непошир., неускл.
ІІ част. – двоскл., пошир., неускл.
[ ], і [ ].
• Колективна робота
1. Ось і чудово упорядкована криниця зустріла нас, і зоряне небо відбивалося у її прозорій воді.
Розпов., неокл., складне, сполучн., ССР, єднальн. сполучн., послідовність дій.
І част. – односкл., називн., непошир., неускл.
ІІ част. – двоскл., пошир., неускл.
[ ], і [ ].
2.Криниці бувають з каменю, дерева, круглі, однак найчарівнішою є криниця-журавель.
Розпов., неокл., складне, сполучн., ССР, протиставн. сполучн., протиставлення дій.
І част. – двоскл., , пошир., ускл. однор. членами речення.
ІІ част. – двоскл., пошир., неускл.
[ ], однак [ ].
Розпов., неокл., складне, сполучн., ССР, протиставн. сполучн., протиставлення дій.
І част. – двоскл., , пошир., ускл. однор. членами речення.
ІІ част. – двоскл., пошир., неускл.
[ ], однак [ ].
3. Чи то господар так подбав про криницю, чи то господиня
вклала все своє тепло в прикрашання.
Розпов., неокл., складне, сполучн., ССР, розділ. сполучн., чергування дій.
І част. – двоскл., пошир., неускл.
ІІ част. – двоскл., пошир., неускл.
Чи то [ ], чи то [ ].
Розпов., неокл., складне, сполучн., ССР, розділ. сполучн., чергування дій.
І част. – двоскл., пошир., неускл.
ІІ част. – двоскл., пошир., неускл.
Чи то [ ], чи то [ ].
4.
Самостійна робота: скласти
речення у художньому стилі за репродукцією «Дендрологічний парк «Софіївка» (стор. 101), виконати синтаксичний розбір.
VІІ. Систематизація й
узагальнення знань
1. Проблемне
завдання
– Який відтінок вносить сполучник і у речення, якщо замінити його на й, та, та й, як…так і, не тільки… а й?
Земля покрита білою габою, і вітер під вікном, жебрак-скрипаль.
Струмує повітря, і тиша мліє, і ніде нікого.
Книжка тисне на стіл із силою власної ваги, і стіл у свою чергу тисне на книжку.
Коментар учителя
• і (й) – омонімічні: для ритму мовлення;
логічної наголошеності слів( крім зіставлення);
• та – як засіб нанизування простих речень при описі подій; при одночасності( у розмовному стилі);
• та й – приєднувальна функція (художній, розмовний ст.);
• як…так – підкреслює подібність або відповідність фактів;
• не тільки…а й – виділяє певні частини в обох реченнях.
– Який відтінок вносить сполучник і у речення, якщо замінити його на й, та, та й, як…так і, не тільки… а й?
Земля покрита білою габою, і вітер під вікном, жебрак-скрипаль.
Струмує повітря, і тиша мліє, і ніде нікого.
Книжка тисне на стіл із силою власної ваги, і стіл у свою чергу тисне на книжку.
Коментар учителя
• і (й) – омонімічні: для ритму мовлення;
логічної наголошеності слів( крім зіставлення);
• та – як засіб нанизування простих речень при описі подій; при одночасності( у розмовному стилі);
• та й – приєднувальна функція (художній, розмовний ст.);
• як…так – підкреслює подібність або відповідність фактів;
• не тільки…а й – виділяє певні частини в обох реченнях.
2. «Мікрофон». Дати відповіді на запитання
1. Складносурядне речення – це…
2.Засоби зв’язку в ньому?
3.Назвати єднальні сполучники.
4.Які сполучники протиставні?
5.Розділові сполучники?
6.Які сполучники одиничні, які повторювані, а які парні?
7.Інтонація ССР?
8.Чому частини рівноправні?
9. Смислові відношення між частинами?
10. Як сполучники впливають на зміст речень?
1. Складносурядне речення – це…
2.Засоби зв’язку в ньому?
3.Назвати єднальні сполучники.
4.Які сполучники протиставні?
5.Розділові сполучники?
6.Які сполучники одиничні, які повторювані, а які парні?
7.Інтонація ССР?
8.Чому частини рівноправні?
9. Смислові відношення між частинами?
10. Як сполучники впливають на зміст речень?
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Оцінювання навчальної діяльності
ІХ. Д/ з. § 9, вправа
90.
Немає коментарів:
Дописати коментар