Варіант 1
► Завдання 1-9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А П’ятами накивати, швидко втекти, хапати дрижаки;
Б ні пари з уст, комарика придушити, як кіт наплакав;
В стояти як пень, весела людина, зуб на зуб не попадає;
Г сидіти склавши руки, дбайливо доглядати, бігти стрімголов.
2. Позначте рядок, у якому є контекстуальні синоніми.
А Шлях лежав на вододілі Дніпра й Бугу, лежав високо і рівно. Турчанська могила присядькувато чапіла над чорним шляхом прибіленою копицею (С. Колесник).
Б Тут було створено Кирило-Мефодіївське товариство, революційне крило якого очолив Т. Г. Шевченко (3 журналу).
В Минуло кілька днів, як Озиваймо не чув і не бачив вовка. З його володінь принаймні сіроманець зник. Лісовичок навіть хвилюватися почав — все-таки живе створіння пропало (А. Давидов).
Г Було, як почують хуторяни, що йде татарва, то ховаються по байраках і котловинах (О. Стороженко).
3. З’ясуйте, якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні Взимку віє хутровина, влітку прийде тепла днина (П. Воронько).
А Омонімами;
Б паронімами;
В антонімами;
Г синонімами.
4. У якому рядку всі словосполучення містять омоніми?
А Розгорнути книгу — закрити книгу, мітити крейдою — мітити в серце;
Б піщана коса — дівоча коса, веселі люди — сумні люди;
В материнська ласка — хижа ласка, маскарадний бал — високий бал;
Г плакати від щастя — сміятись від щастя, написати листа одержати листа.
5. У якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Зуби з’їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі;
Б кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;
В горло драти, криком кричати, милити шию;
Г лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх.
6. У якому рядку фразеологізми мають значення молодий?
А Ні пари з уст, мало ще каші з’їв;
Б молоко на губах, курча жовтороте;
В горобеня жовтодзьобе, наробити галасу;
Г немає гаразду в голові, жуки в голові.
7. Якими лексичними одиницями є виділені слова: з’їзд пись мечників — кінний заїзд?
А Синонімами;
Б антонімами;
В паронімами;
Г омонімами.
8. У якому рядку фразеологізм має значення говорити щось беззмістовне?
А Ковтати слова, відкривати душу, сон рябої кобили розказувати;
Б різати правду у вічі, кидати слова, розводити балачки;
В точити балачки, на весь голос, не своїм голосом;
Г городити теревені, смаленого дубаплести, химині кури розводити.
9. Укажіть рядок синонімів до слова дискусія.
А Говоріння, балакання, балачка, погроза;
Б сперечання, суперечка, словесний бій, обговорення;
В багатослів’я, незгода, дорікання, докір;
Г базікання, звинувачення, колотнеча, спір.
► Завдання 10-12 мають по шість варіантів відповіді, серед яких два правильні варіанти. Потрібно вибрати два правильні варіанти відповіді.
10. Позначте рядки, у яких слова утворюють синонімічний ряд.
А Дбати, піклуватися, турбуватися, клопотатися;
Б любо, мило, весело, приємно;
В горизонт, обрій, небосхил, височина;
Г рясний, густий, буйний, розкішний;
Д слабкий, нечутний, добрий, сумирний.
11. Позначте рядки, куди входять фразеологізми-синоніми до слова втекти.
А Дремнути навтікача, зачепити за живе, робити публіку;
Б п’ятами накивати, дати драла, дати ногам знати;
В дати лиха закаблукам, мов горохом сипати, ще прийде коза до воза;
Г розводити боби, збігло за водою, розводити теревені;
Д дати ногам волю, дати тягу, намастити п’яти салом.
12. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.
А Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду (М. Пригара).
Б Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег (М. Пригара).
В Тридцять весел зліта вгору одним помахом, падає, не хлюпнувши (М. Пригара).
Г Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й вантажу багато (М. Пригара).
Д Човни летіли по бистрині, мов чудернацькі птахи (М. Пригара).
► Завдання 13 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. Кожна цифра може використовуватися лише один раз.
13. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.
1 Гарний
2 Відстати
3 Далеко
4 Даремно
А У чорта на болоті;
Б ні за цапову душу;
В ні в казці сказати, ні пером описати;
Г класти зуби на полицю;
Д пасти задніх.
► Завдання 14 потребує самостійного розв’язання.
14. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.
Росинки в роті не мати; обводити поглядом; не по кишені; міряти поглядом; як по писаному; стріляна птиця.
Варіант 2
► Завдання 1—9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами.
А Сидіти склавши руки, дбайливо доглядати, бігти стрімголов;
Б п’ятами накивати, швидко втекти, хапати дрижаки;
В ні пари з уст, комарика придушити, як кіт наплакав;
Г стояти як пень, весела людина, зуб на зуб не попадає.
2. Позначте рядок, у якому є контекстуальні синоніми.
А Минуло кілька днів, як Озиваймо не чув і не бачив вовка.
З його володінь принаймні сіроманець зник. Лісовичок навіть хвилюватися почав — все-таки живе створіння пропало (А. Давидов).
Б Було, як почують хуторяни, що йде татарва, то ховаються по байраках і котловинах (О. Сторожеико).
В Шлях лежав на вододілі Дніпра й Бугу, лежав високо і рівно. Турчанська могила присядькувато чапіла над чорним шляхом прибіленою копицею (С. Колесник).
Г Тут було створено Кирило-Мефодіївське товариство, револю’ ційне крило якого очолив Т. Г. Шевченко (3 журналу).
3. З’ясуйте, якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні Взимку віє хутровина, влітку прийде тепла днина (П. Воронько).
А Синонімами;
Б омонімами;
В паронімами;
Г антонімами.
4. У якому рядку всі словосполучення містять омоніми?
А Піщана коса — дівоча коса, веселі люди — сумні люди;
Б розгорнути книгу — закрити книгу, мітити крейдою — мітити в серце;
В плакати від щастя сміятись від щастя, написати листа одержати листа;
Г материнська ласка — хижа ласка, маскарадний бал — високий бал.
5. У якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;
Б горло драти, криком кричати, милити шию;
В лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх;
Г зуби з’їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі.
6. У якому рядку фразеологізми мають значення молодий?
А Немає гаразду в голові, жуки в голові;
Б горобеня жовтодзьобе, наробити галасу;
В молоко на губах, курча жовтороте;
Г ні пари с уст, мало ще каші з’їв.
7. Якими лексичними одиницями є виділені слова; з’їзд письменників — кінний заїзд?
А Антонімами;
Б синонімами;
В омонімами;
Г паронімами.
8. У якому рядку фразеологізм має значення говорити щось беззмістовне?
А Городити теревені, смаленого дуба плести, химині кури розводити;
Б ковтати слова, відкривати душу, сон рябої кобили розказувати';
В різати правду у вічі, кидати слова, розводити балачки;
Г точити балачки, на весь голос, не своїм голосом.
9. Укажіть рядок синонімів до слова дискусія.
А Багатослів’я, незгода, дорікання, докір;
Б базікання, звинувачення, колотнеча, спір;
В говоріння, балакання, балачка, погроза;
Г сперечання, суперечка, словесний бій, обговорення.
► Завдання 10-12 мають по шість варіантів відповіді, серед яких два правильні варіанти. Потрібно вибрати два правильні варіанти відповіді.
10. Позначте рядки, у яких слова утворюють синонімічний ряд.
А Горизонт, обрій, небосхил, височина;
Б слабкий, нечутний, добрий, сумирний;
В дбати, піклуватися, турбуватися, клопотатися;
Г рясний, густий, буйний, розкішний;
Д любо, мило, весело, приємно.
11. Позначте рядки, куди входять фразеологізми-синоніми до слова втекти.
А Розводити боби, збігло за водою, розводити теревені;
Б дати ногам волю, дати тягу, намастити п’яти салом;
В дремнути навтікача, зачепити за живе, робити публіку;
Г п’ятами накивати, дати драла, дати ногам знати;
Д Дати лиха закаблукам, мов горохом сипати, ще прийде коза до воза.
12. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.
А Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег (М. Пригара).
Б Тридцять весел з літа вгору одним помахом, надає, не хлюпнувши (М. Пригара).
В Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й вантажу багато (М. Пригара).
Г Човни летіли по бистрині, мов чудернацькі птахи (М. Пригара).
Д Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду (М. Пригара).
13. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.
1 Відстати.
2 Даремно.
3 Гарний.
4 Далеко.
А У чорта на болоті;
Б ні за цапову душу;
В ні в казці сказати, ні пером описати;
Г класти зуби на полицю;
Д пасти задніх.
► Завдання 14 потребує самостійного розв’язання.
14. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.
Стріляний вовк; діймати до серця; виводити з терцю; сам не свій; викинути з голови; прикусити язика.
Немає коментарів:
Дописати коментар