Фанфік останнім часом став дуже поширеним різновидом творчості серед шанувальників популярних творів мистецтва.
Фанфік, або фенфік ( від англ. fan – шанувальник і fiction – художня література) – текст (або
літературний твір), у якому використано ідеї, сюжет, персонажі оригінального
твору (літературного чи кінематографічного). Фанфік може бути продовженням, передісторію, пародією, «альтернативним
всесвітом», кросовером ("переплетінням" кількох творів) тощо.
Автори фанфіків створили
велику кількість його жанрів. Не всі з них, звичайно, варто використовувати у школі. Зокрема ті, у
яких багато уваги приділено смерті, жорстокості, тортурам (Дарк або Даркфанфік (Dark, Darkfic) ), у
яких один або декілька героїв помирають (Deathfic), у
яких розкривається еротична, сексуальна тематика (Ваніль (Vanilla),
Грейпфрут (Grapefruit), Домашня дисципліна (Domestic
discipline),
Фіранкова історія (Curtain story), Кінк (Kink) і Сквік
(Squick), Лимон (Lemon)
UST (Unresolved Sexual Tension) тощо). Фанфіки такого типу цікаві певному колу
людей, тому виносити їх на загал немає
потреби. І з точки зору морального виховання майбутнього покоління не варто їх
популяризувати серед шкільної молоді. Саме тут вважаємо доречним наголосити, що учитель повинен сам уміти і
вчити дітей «фільтрувати» інформацію –
вибирати із того нескінченного потоку, що пропонує Інтернет, світле, позитивне,
розумне, що вселяє добро в душі, оптимізм, пробуджує бажання жити і діяти.
У шкільній практиці доречно використовувати такі жанри фанфіку:Екшен, Екшн (Action) — фанфіки з динамічним сюжетом. Стосункам між персонажами приділено небагато уваги.
Альтернативні реальності (Аlternate universe) –автор створює неіснуючий ні в реальності, ні в канонічному творі всесвіт, зберігаючи при цьому героїв з канону.
Гумор (Humour) — гумористичний фанфік.Пародія (Parody) — комічне або сатиричне наслідування оригінального твіру.
POV (Point of view) — розповідь від першої особи.
Смарм (Smarm) — фанфік, у якому герої розуміють важливість дружби. Натяки на романтичні або сексуальні відносини з іншим персонажем відсутні.
Фанфіки з романтичною лінією:
Романтика (Romance) — фанфік про романтичні стосунки між героями. Як правило, має щасливий кінець.Драма (Drama) — романтична історія з сумним фіналом. Ангст (Angst) — текст, де велику увагу приділено стражданням персонажа духовним або фізичним.Флафф (Fluff) — текст, де увагу приділено доброзичливим стосункам між героями.Hurt/comfort — текст, у якому один персонаж страждає, а інший приходить йому/їй на допомогу.Established Relationship (ER) — спокійні, усталені стосунки між героями. Кросовер (Crossover) – фанфік, у якому поєднуються герої або навіть світи повністю двох і більше творів-канонів.Filk – фік-пісняSong fic – фанфік, у якому розповідь переплітається з куплетами чи уривками пісень.До фанфіків застосовують і звичайні літературні терміни:
У фанфіку – творчій роботі з літератури – учень продемонструє рівень знань змісту оригінального програмового твору, усвідомлення його проблематики, головної думки, висловить пережиті під час читання почуття. При цьому учневі не обов`язково бути шанувальником цього твору. Даючи дітям можливості виявити фантазію, необмежену творчу уяву, вільно висловити емоції, учитель отримує шанс виявити обдаровану особистість. Фанфік – один із ефективних способів виявлення обдарованих дітей - тих, чиї творчі роботи відзначатимуться глибиною думки, оригінальністю, небуденністю, неординарністю образів, ідей, сюжету, композиції.Учителю важливо вміти мотивувати творчість школярів, пробуджувати в них бажання діяти нешаблонно, оригінально, цікаво, стимулювати до творчого здобуття знань і заперечення стереотипів та звичних схем діяльності, сприяти становленню самостійної творчості у різних сферах життя. Цей процес багатогранний, тривалий і передбачає вміння педагога творчо підійти до розв’язання проблеми навіть у звичному матеріалі. Велику користь для розвитку дитини дає залучення її до творчої, а не лише «сприймальної» діяльності. Якщо учень у школі не навчиться нічого творити, то й у житті він лише наслідуватиме і копіюватиме. Справа словесника – підготувати читача, який добре відчуває слово і критично мислить. Тому пройти школу літературної творчості корисно не тільки обдарованим і здібним учням, а усім. Тож, використовуючи у своїй роботі практику створення фініків, учитель не тільки матиме нагоду виявити літературно обдарованих дітей, а й сприятиме розвитку творчих здібностей усіх учнів, розширенню їх уяви, фантазії, збагаченню їх словникового запасу, посиленню (а в когось, можливо, й пробудженню) інтересу до літератури як виду мистецтва, джерела духовності, добра. Врешті, цей процес формуватиме любов до Слова, до рідної мови, а через неї – національну свідомість.Для створення фанфіку - домашнього завдання - немає обмежень у часі, тому обсяг роботи має бути довільним.
У шкільній практиці, звичайно, не варто вимагати від учнів створювати фанфіки розміру максі, міді. Достатньо навчити писати міні-фанфіки. Результат залежатиме від глибини таланту, обдарованості, від ступеня зацікавленості роботою. Наприклад, придумати власну розв`язку подій, зробити другорядного героя головним (ввести нову сюжетну лінію), дописати «втрачену» сторінку, скласти епілог(приквел) або пролог (сиквел), створити власний твір за мотивами оригіналу тощо.Запропонувати створити учням фанфік можна і під час уроку. Але учителю слід пам`ятати, що на уроці час обмежений його рамками. Тому, готуючись до такого уроку, слід ретельно продумати і так конкретизувати завдання, щоб його невеликий обсяг не викликав сумнівів і не похитнув упевненості дітей у своїх силах. На уроці діти можуть скласти драббли, віньєтки, фіклети (діалоги, монологи, описи тощо).Слід пам`ятати, що творчість людська не має меж. Тому не варто строго дотримуватися тієї жанрової специфіки фанфіку, яка створена і відома сьогодні. Не треба заганяти творчу працю учнів у рамки певного жанру і засмучуватись через те, що цікава робота, написана оригінально і талановито, але не вписується в жоден із відомих жанрів. Для творчості не може бути лімітів. Дітям слід пропонувати спробувати свої сили в тому, що вже відпрацьовано іншими, але й не обмежувати їхню фантазію. Хай вибір залишається за ними. І нехай вони створюють нові жанри! 3. skripnikmarina.ucoz.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар