Тема.
Т.Г.Шевченко. Послання “І мертвим , і живим, і ненародженим землякам моїм...” Продовження теми «земляків» у посланні. Викриття конформізму, бичування комплексу меншовартості.Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо)(1 год. ущ.)УВАГА !
Перегляд додаткових файлів,
що зазначені в матеріалі нижче, - класрумі !!!
Кл.р.:
- Перегляньте у класрум презентацію, виконайте завдання :" 9кл. І мертвим, і
живим....pptx"
- опрац. підручн.с.236- 239(знати матеріал),
Додаток:
Історія написання Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє».
14 грудня 1845 року в містечку В’юнище народився один з найвидатніших віршів української літератури — «І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє посланіє». Як ви знаєте, у 1843 р. Шевченко здійснив першу подорож в Україну.
Восени 1843 р. побував поет у Суботові, колишній резиденції Б.Хмельницького, змалював козацькі хрести на полях, збудовану гетьманом церкву і розриті москалями підземелля – залишки гетьманських палат. У 1844 р. в листі до Я. Кухаренка Шевченко писав : « Був я торік на Україні: був у Межигірського Спаса, і на Хортиці, і скрізь був, і все плакав. Сплюндрували нашу Україну катової віри німота з москалями, щоб вони показилися». Поет усім єством відчув рабське становище українців, сором повної національної неволі, ганьбу національної зради цілих поколінь.
Це був час інтенсивного світоглядного змужніння поета: «Я прозрівати став потроху», - каже Тарас Шевченко у вірші «Три літа». Йому відкрилася гірка правда про становище тогочасної України, про ту частину суспільства, яку ми називаємо інтелігенцією, елітою, поводирями нації («Кругом мене, де не гляну, не люди, а змії»), про нашу історію. Страшне було те прозріння. Перебуваючи в Україні, Тарас Григорович пильно придивлявся до дворянської та різночинницької інтелігенції. Він прагнув пізнати її інтереси, духовні запити, рівень освіченості, ставлення до історичного минулого та сучасного життя трудового люду. Виявилося, що більшість дворян — реакціонери. Вони були задоволені політикою самодержавства, вірні йому і зовсім байдужі до громадських справ свого краю, його минулого й сучасного. Їх цікавило тільки особисте збагачення, основним джерелом якого була нещадна експлуатація кріпосницьких селян, своїх же земляків.
Тарас Шевченко познайомився з багатьма представниками української інтелігенції. Він бачив, що й серед українських дворян були люди, які виступали проти царату, за звільнення селян. Та частіше зустрічалися такі, які на словах здавалися щирими патріотами й народолюбцями, а насправді були жорстокими кріпосниками.
Отже, освічені пани не стали національною елітою – розумом і совістю народу. Інтелігенція не стала проводирем нації. Шевченко стає сам рятівником. Як справжній поводир, пророк, він пише до всіх, хто здатен чути… Пише «Послання…» - твір рідкісної емоційної напруги.
Додаток(див. файл Композиція І мертвим, і живим...) - класрум.
Додаток( див. файл Композиційні особливости І мертвим, і живим...) - класрум.
- перегляд відео(див. файл):
- Запитання + Відповіді!
Вивчити поняття "конформізм".
- Що є спільним у посланні і поемі «Сон»? (Продовжується тема «земляків»)
- До кого із сучасників звертається автор? (Конформованої частини української
еліти.)
(Довідка. Конформізм — пасивне, пристосовницьке прийняття готових
стандартів у поведінці, безапеляційне визнання існуючих порядків, норм і
правил, безмовне схиляння перед авторитетами)
- Що згадує поет? (Комплекс меншовартості українців)
- Для чого він критично переглядає національну історію? (Задля перспективи її
кращого майбутнього)
- Чим, на думку поета, загрожує довга відсутність змін у суспільстві?
(Кровопролиттям)
- Чому будь-яка узурпована влада зі страхом буде ставитись до послання Тараса
Шевченка «І мертвим,і живим,і ненародженим…»?
- Яка освіта потрібна державі, щоб вона досягла високого рівня розвитку?
- Що корисного пізнали ви від ознайомлення з посланням Тараса Шевченка через
роки і віки?
Д.з. на 28. - онлайн - Якщо не буде повітряної тривоги!
- знати матеріал кл.роботи, підручн.с.236- 239, уміти аналізувати послання,
- вивчити один із запропонованих у класрумі (розділ "Завдання") уривок послання,
який найбільш є актуальним до сучасного моменту історії України, й надіслати
відеозапис,
- зміст поеми Т.Шевченка "Катерина" !
Немає коментарів:
Дописати коментар