Сторінки

середа, 23 березня 2022 р.

9- Ал.! 23.03. - онлайн(скайп) - Якщо не буде повітряної тривоги!

Тема.Т.Г.Шевченко «Кавказ». Продовження теми

національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн. Проблематика поеми. Художні особливості твору, актуальність його (1урок ущ.)

Кл.р.:
- повторіть періоди творчості Т.Шевченка, особливости,
- перегляд відео "Кавказ"(уривок) у виконання учасника подій Майдану              
  2014 Сергія Нігояна, убитого посіпаками януковича:
     
- Нагадаймо.
Prometheus — провидець) — у грецькій міфології віщий і добрий син титана Япета й німфи Клімени Фетіди (варіанти: Асії, Феміди), брат Атланта, Менетія та Епіметея, батько Девкаліона. Викрав з Олімпу вогонь і передав його людям, за що був увʼязнений богами.
- Перегляд відео "Міф про Прометея":
                      https://youtu.be/BdPWrn9XL60
 
Жанр твору – сатирична поема з елементами лірики та героїки.
Аналіз твору.
         Тема : зображення загарбницької політики російського самодержавства, страждань горців, реакційної ролі церкви й прогнилої дворянської моралі
         Ідея :засудження загарбницької політики Російського самодержавства. Співчуття поневоленим, схвалення патріотичної боротьби горців, утвердження безсмертя народу.
         Основна думка :
Борітеся-поборете,
Вам Бог помагає!
Проблематика :
-         Боротьба за волю й загарбницька політика Російської імперії
-         Незламність горців у боротьбі
-         Воля і підкорення
-         Морально-етичні проблеми:
·        Підступність
·        Лицемірство
·        Аморальність
·        Насильство
·        Грабіж
·        Убивство
Образи- символи:
Прометей – горці
Орел – російська імперія
Серце – воля, життя
       Колонізатор - царизм фальшиво твердить, що хліб і хату горця ніхто не відбере в нього, а його самого «не поведе… в кайданах». Втрачаючи владу над собою, загарбник проговорюється, що він хотів би «подарувати» йому його власну хату, а хліб хотів би кинути горцеві, «як тій собаці». Він мріє про той час, коли горці будуть платити податок навіть за сонце. 
       Підступний колонізатор облудливо закликає горців до дружби з ним і обіцяє, що від нього горці «багато б дечому навчились!». У пориві туполобого захоплення собою загарбник хвалиться своєю «культурою», а в дійсності показує своє варварство і цинізм. Хижак хвалиться тим, що «французів лає», тобто переслідує вільнодумний дух французького просвітительства — Вольтера, Дідро: «Продаєш або в карти програєш людей… не негрів.., а таких… хрещених.., но простих. Ми не гішпани». 
        Чим же вихваляються колонізатори? Класовою нерівністю, злиднями, політичним безправ’ям, насильством, темнотою, продажністю і фальшивістю церкви, переслідуванням прогресивної думки і торгівлею людьми, мов худобою.
Тл «Встановіть відповідність»(усно, вивчіть)
 1. Сарказм                 А  Різке, негативне ставлення автора до зображуваного
 2. Сатира                    Б  Висміювання, яке містить у собі оцінку того, що висміюється
 3. Іронія                      В  Зла, в`їдлива насмішка

Укажи засоби комічного(письмово):
Зразок:  1. - А
                 2. - Б
1. Отам-то милостивії ми
    Ненагодовану і голу
    Застукали сердешну волю
    Та й цькуємо.
2. А тюрм, а люду!.. Що й лічить!
    Од молдаванина до фінна
    На всіх язиках все мовчить,
    Бо благоденствує!
3. Слава! Слава!
    Хортам, і гончим, і псарям,
    І нашим батюшкам-царям
    Слава!
4. У нас навчіться! В нас дери,
    Дери та дай,
    І просто в рай,
    Хоч і рідню всю забери!
    У нас! Чого-то ми не вмієм?
5. А в нас!.. На те письменні ми,
    Читаєм божії глаголи!..
    І од глибокої тюрми
    Та до високого престола —
    Усі ми в золоті і голі.
6. Ми не гішпани! Крий нас, боже,
    Щоб крадене перекупать,
    Як ті жиди. Ми по закону!..
7. Все покажем! Тільки дайте
    Себе в руки взяти.
    Як і тюрми мурувати,
    Кайдани кувати —
    Як і носить!..
СЛОВНИКОВА РОБОТА 
Чурек - хліб народів Кавказу; сакля - житло горців;  гішпани - іспанці-работорговці; патинки - туфлі без закаблуків; стати на прю - вступити у суперечку; ставник - церковний служник; мірра - пахуча смола; французів лаєм - переслідують вільнодумний дух французького просвітительства: Вольтера, Дідро, 

- Опрац. фото "Кавказ". Визнач. худ.засоби":
                            

- УВАГА !  Яку неточність допускає автор, якщо порівняти легенду про Прометея і опис Шевченка? 
                   Чому серце - це воля, життя?
       Міфологічний Прометей – це борець за свободу і захисник людей. До образу його зверталися митці багатьох народів різних епох. У російській літературі до образу Прометея звертався М.Ломоносов. В Українській літературі після Шевченка вдається Леся Українка в драматичній поемі "В Катакомбах". Неофіт-раб заявляє, що він віддасть честь титану Прометею, який завзято боровся проти рабства. 
        У символічному образі Прометея Шевченко показав незламність, титанізм народів, а в образі не ситого орла – царат, який "Карає... що день Божий добрі ребра й серце розбиває". Народ безсмертний, тому царат "не вип’є живущої крові", "не скує душі живої". Поет радіє, що серце народу "знову оживає і сміється". Як гімн не здоланності народів, звучать натхненні слова "Не вмирає душа наша, не вмирає воля". 
       Створюючи образ Прометея, поет не йшов сліпо за відомим грецьким міфом, а взяв звідти тільки ідею безсмертя титана. Побіжно згадавши його тривалі страждання, автор наголошує на стійкості закутого Прометея, яку не в силі здолати хижий орел. Прометей і орел – це два ворожі табори – народ і царат. Волелюбний народ не скоряється катам, і хоч самодержавство терзає його щомиті, він прагне розкуватися, щоб розкрити свої животворчі сили. Образ Прометея не тільки закликав народи до боротьби проти царату, а й виховував віру в перемогу над самодержавством.
Композиція твору(див. фото):
                                 

 
- Поміркуй: Якими ми побачили в поемі народи Кавказу? Поясни  власну думку.
Актуальність поеми.
     Ця тема лишається актуальною й досі. Це доказ талановитості Шевченка: мистецтво не мусить обмежуватись одноденними темами, хоча політична сатира, зазвичай, звертається найчастіше саме до них. 
    Цей твір  пам'ятатимуть і перечитуватимуть, доки існуватиме колоніальна політика як ганебне явище, незалежно від того, хто її проводить — росія чи якась інша країна. Явища живуть довше за держави, не кажучи вже про державних діячів чи то просто окремих людей. Життя коротке, а мистецтво — вічне.
Значення поеми.
       Тарас Шевченко, поезія якого стала символом свободи, був проти усякого духовного поневолення.                 
        Самодержавна сваволя щодо іншомовних народів імперії, проливання братньої крові всередині країни заповнювали поетову душу презирством і ненавистю до можновладців. Цей благородний гнів поєднується у нього з величезним талантом, тому поема  «Кавказ» — не просто вірш, а історичний  документи доби, звинувачувальний та викривальний.
Клоуз-тест за поемою Т. Шевченка «Кавказ»(письмово: вкажи № та  лише продовж думку)
      1.Т.Шевченко присвятив поему «Кавказ» … 
      2. Епіграф до твору автор узяв із 
      3. Жанр твору «Кавказ»  –
      4.Тема «Кавказу» – … 
      5. І. Франко назвав цей твір … 
      6. Шевченко у творі використав давньогрецький міф 
      7. Основною думкою поеми є слова 
      8. Кульмінацією твору є … 
      9. Поему можна поділити на … 
     10. Прометей символізує … 
     11. Орел символізує … 
     12. Тюрма, Сибір символізують 

Д.з. - офлайн
- знати матеріал кл.р.,
Виписати з поеми афоризми(4- 5 прикладів),
- Виконати(письмово) тестову роботу за поемою "Кавказ":
1. Яка історична подія викликала появу поеми?
     а) народно-визвольне повстання на Кавказі;
     б) загарбницька війна царської Росії на Кавказі в 1840 - 1845 роках;
     в) колонізаторські війни Росії у 50-их роках XIX ст.
2. Поема “Кавказ” присвячена :
     а) А. Жуковському;    б) Шафарикові;    в) Якову де-Бальмену;    г) Айрі Олдріджу.
3. Яків де-Бальмен - це :
     а) друг Шевченка, що загинув у війні на Кавказі;  
     б) російський священник, що брав участь у війні;  
     в) керівник повстанців- горців.
4. Образ Прометея в поемі :
     а) нагадує, що саме на Кавказі Зевс покарав  Прометея;
     б) символізує незламність і безсмертя поневолюваних народів Кавказу;
     в) символізує відданість справі народу, самопожертву.
5. Орел в поемі - це символ :
     а) російської церкви;   б) несправедливості;    в) російського царату;    г) жорстокості.
6. Шевченко багато разів вживає займенник наш, описуючи життя горців :
     а) щоб підкреслити спільність долі усіх народів російської імперії;
     б) бо уявив себе одним з кавказців;
     в) щоб передати  страждання горців від їхнього імені.
7. Основну частину поеми становить:
     а) опис страждань поневолених народів;
     б) монолог колонізаторів про  переваги життя в складі Російської імперії;    
     в) легенда про Прометея.
8. Що означають слова колонізаторів:”Од глибокої тюрми та до     високого престола усі ми в золоті і голі” ?
     а) що багаті матеріально царі вбогі духовно;
     б) що в Росії, крім багатих, що знаходяться при владі, є ще багато бідних по тюрмах і засланнях ;
     в) що населення Росії дуже різне, але мета в них одна.
9. Чому в Росії “од молдаванина до фіна на всіх язиках все мовчить”?
     а) бо народи задоволені своїм життям;
     б) бо народи вже звикли до свого підневільного існування і не протестують;
     в) бо в Росії існували закони, що забороняли говорити національними мовами.
10. Вислів колонізаторів “ В нас дери, дери та дай і прямо в рай хоч і рідню всю забери” свідчить про те, що в Росії прощення гріхів можна заробити :  
     а)викупивши індульгенцію в церкві;
     б) принісши церкві дари;
     в) принісши дари царю і вищим чиновникам.
11. Славлячи в одному ряду хортів, гончих, псарів і царів, Шевченко використав:
     а) іронію;   б) сатиру;   в) сарказм.
12. Провідна ідея поеми:
     а) засудження загарбницької політики царської Росії; 
     б) заклик до боротьби усіх поневолених народів проти колонізаторської політики Росії; 
     в) засудження християнської церкви, що зрадила вчення Ісуса Христа.

Немає коментарів:

Дописати коментар