Тема.Т.Г.Шевченко «Кавказ». Продовження теми
національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн. Проблематика поеми. Художні особливості твору, актуальність його (1урок ущ.)Кл.р.:
- повторіть періоди творчості Т.Шевченка, особливости,
- перегляд відео "Кавказ"(уривок) у виконання учасника подій Майдану
2014 Сергія Нігояна, убитого посіпаками януковича:
- Нагадаймо.
Prometheus — провидець) — у грецькій міфології віщий і добрий син титана Япета й німфи Клімени Фетіди (варіанти: Асії, Феміди), брат Атланта, Менетія та Епіметея, батько Девкаліона. Викрав з Олімпу вогонь і передав його людям, за що був увʼязнений богами.
- Перегляд відео "Міф про Прометея":
- Жанр твору – сатирична поема з елементами лірики та героїки.
- Аналіз твору.
Тема : зображення загарбницької політики російського самодержавства, страждань горців, реакційної ролі церкви й прогнилої дворянської моралі
Ідея :засудження загарбницької політики Російського самодержавства. Співчуття поневоленим, схвалення патріотичної боротьби горців, утвердження безсмертя народу.
Основна думка :
Борітеся-поборете,
Основна думка :
Борітеся-поборете,
Вам Бог помагає!
Проблематика :
- Боротьба за волю й загарбницька політика Російської імперії
Проблематика :
- Боротьба за волю й загарбницька політика Російської імперії
- Незламність горців у боротьбі
- Воля і підкорення
- Морально-етичні проблеми:
· Підступність
· Лицемірство
· Аморальність
· Насильство
· Грабіж
· Убивство
Образи- символи:
Прометей – горці
Образи- символи:
Прометей – горці
Орел – російська імперія
Серце – воля, життя
Колонізатор - царизм фальшиво твердить, що хліб і хату горця ніхто не відбере в нього, а його самого «не поведе… в кайданах». Втрачаючи владу над собою, загарбник проговорюється, що він хотів би «подарувати» йому його власну хату, а хліб хотів би кинути горцеві, «як тій собаці». Він мріє про той час, коли горці будуть платити податок навіть за сонце.
Серце – воля, життя
Колонізатор - царизм фальшиво твердить, що хліб і хату горця ніхто не відбере в нього, а його самого «не поведе… в кайданах». Втрачаючи владу над собою, загарбник проговорюється, що він хотів би «подарувати» йому його власну хату, а хліб хотів би кинути горцеві, «як тій собаці». Він мріє про той час, коли горці будуть платити податок навіть за сонце.
Підступний колонізатор облудливо закликає горців до дружби з ним і обіцяє, що від нього горці «багато б дечому навчились!». У пориві туполобого захоплення собою загарбник хвалиться своєю «культурою», а в дійсності показує своє варварство і цинізм. Хижак хвалиться тим, що «французів лає», тобто переслідує вільнодумний дух французького просвітительства — Вольтера, Дідро: «Продаєш або в карти програєш людей… не негрів.., а таких… хрещених.., но простих. Ми не гішпани».
Чим же вихваляються колонізатори? Класовою нерівністю, злиднями, політичним безправ’ям, насильством, темнотою, продажністю і фальшивістю церкви, переслідуванням прогресивної думки і торгівлею людьми, мов худобою.
- Тл «Встановіть відповідність»(усно, вивчіть)
1. Сарказм А Різке, негативне ставлення автора до зображуваного
2. Сатира Б Висміювання, яке містить у собі оцінку того, що висміюється
3. Іронія В Зла, в`їдлива насмішка
2. Сатира Б Висміювання, яке містить у собі оцінку того, що висміюється
3. Іронія В Зла, в`їдлива насмішка
- Укажи засоби комічного(письмово):
Зразок: 1. - А
2. - Б
1. Отам-то милостивії ми
Ненагодовану і голу
Застукали сердешну волю
Та й цькуємо.
2. А тюрм, а люду!.. Що й лічить!
2. А тюрм, а люду!.. Що й лічить!
Од молдаванина до фінна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
3. Слава! Слава!
3. Слава! Слава!
Хортам, і гончим, і псарям,
І нашим батюшкам-царям
Слава!
4. У нас навчіться! В нас дери,
4. У нас навчіться! В нас дери,
Дери та дай,
І просто в рай,
Хоч і рідню всю забери!
У нас! Чого-то ми не вмієм?
5. А в нас!.. На те письменні ми,
5. А в нас!.. На те письменні ми,
Читаєм божії глаголи!..
І од глибокої тюрми
Та до високого престола —
Усі ми в золоті і голі.
6. Ми не гішпани! Крий нас, боже,
6. Ми не гішпани! Крий нас, боже,
Щоб крадене перекупать,
Як ті жиди. Ми по закону!..
7. Все покажем! Тільки дайте
7. Все покажем! Тільки дайте
Себе в руки взяти.
Як і тюрми мурувати,
Кайдани кувати —
Як і носить!..
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Чурек - хліб народів Кавказу; сакля - житло горців; гішпани - іспанці-работорговці; патинки - туфлі без закаблуків; стати на прю - вступити у суперечку; ставник - церковний служник; мірра - пахуча смола; французів лаєм - переслідують вільнодумний дух французького просвітительства: Вольтера, Дідро,
- Опрац. фото "Кавказ". Визнач. худ.засоби":
- УВАГА ! Яку неточність допускає автор, якщо порівняти легенду про Прометея і опис Шевченка?
Чому серце - це воля, життя?
Міфологічний Прометей – це борець за свободу і захисник людей. До образу його зверталися митці багатьох народів різних епох. У російській літературі до образу Прометея звертався М.Ломоносов. В Українській літературі після Шевченка вдається Леся Українка в драматичній поемі "В Катакомбах". Неофіт-раб заявляє, що він віддасть честь титану Прометею, який завзято боровся проти рабства.
У символічному образі Прометея Шевченко показав незламність, титанізм народів, а в образі не ситого орла – царат, який "Карає... що день Божий добрі ребра й серце розбиває". Народ безсмертний, тому царат "не вип’є живущої крові", "не скує душі живої". Поет радіє, що серце народу "знову оживає і сміється". Як гімн не здоланності народів, звучать натхненні слова "Не вмирає душа наша, не вмирає воля".
Створюючи образ Прометея, поет не йшов сліпо за відомим грецьким міфом, а взяв звідти тільки ідею безсмертя титана. Побіжно згадавши його тривалі страждання, автор наголошує на стійкості закутого Прометея, яку не в силі здолати хижий орел. Прометей і орел – це два ворожі табори – народ і царат. Волелюбний народ не скоряється катам, і хоч самодержавство терзає його щомиті, він прагне розкуватися, щоб розкрити свої животворчі сили. Образ Прометея не тільки закликав народи до боротьби проти царату, а й виховував віру в перемогу над самодержавством.
- Композиція твору(див. фото):
- Актуальність поеми.
Ця тема лишається актуальною й досі. Це доказ талановитості Шевченка: мистецтво не мусить обмежуватись одноденними темами, хоча політична сатира, зазвичай, звертається найчастіше саме до них.
Цей твір пам'ятатимуть і перечитуватимуть, доки існуватиме колоніальна політика як ганебне явище, незалежно від того, хто її проводить — росія чи якась інша країна. Явища живуть довше за держави, не кажучи вже про державних діячів чи то просто окремих людей. Життя коротке, а мистецтво — вічне.
- Значення поеми.
Тарас Шевченко, поезія якого стала символом свободи, був проти усякого духовного поневолення.
Самодержавна сваволя щодо іншомовних народів імперії, проливання братньої крові всередині країни заповнювали поетову душу презирством і ненавистю до можновладців. Цей благородний гнів поєднується у нього з величезним талантом, тому поема «Кавказ» — не просто вірш, а історичний документи доби, звинувачувальний та викривальний.
- Клоуз-тест за поемою Т. Шевченка «Кавказ»(письмово: вкажи № та лише продовж думку)
1.Т.Шевченко присвятив поему «Кавказ» …
2. Епіграф до твору автор узяв із
3. Жанр твору «Кавказ» –
4.Тема «Кавказу» – …
5. І. Франко назвав цей твір …
6. Шевченко у творі використав давньогрецький міф
7. Основною думкою поеми є слова
8. Кульмінацією твору є …
9. Поему можна поділити на …
10. Прометей символізує …
11. Орел символізує …
12. Тюрма, Сибір символізують
Д.з. - офлайн
- знати матеріал кл.р.,
- Виписати з поеми афоризми(4- 5 прикладів),
- Виконати(письмово) тестову роботу за поемою "Кавказ":
1. Яка історична подія викликала появу поеми?
а) народно-визвольне повстання на Кавказі;б) загарбницька війна царської Росії на Кавказі в 1840 - 1845 роках;
в) колонізаторські війни Росії у 50-их роках XIX ст.
2. Поема “Кавказ” присвячена :
а) А. Жуковському; б) Шафарикові; в) Якову де-Бальмену; г) Айрі Олдріджу.
3. Яків де-Бальмен - це :
а) друг Шевченка, що загинув у війні на Кавказі;
б) російський священник, що брав участь у війні;
в) керівник повстанців- горців.
4. Образ Прометея в поемі :
а) нагадує, що саме на Кавказі Зевс покарав Прометея;
б) символізує незламність і безсмертя поневолюваних народів Кавказу;
в) символізує відданість справі народу, самопожертву.
5. Орел в поемі - це символ :
а) російської церкви; б) несправедливості; в) російського царату; г) жорстокості.
6. Шевченко багато разів вживає займенник наш, описуючи життя горців :
а) щоб підкреслити спільність долі усіх народів російської імперії;
б) бо уявив себе одним з кавказців;
в) щоб передати страждання горців від їхнього імені.
7. Основну частину поеми становить:
а) опис страждань поневолених народів;
б) монолог колонізаторів про переваги життя в складі Російської імперії;
4. Образ Прометея в поемі :
а) нагадує, що саме на Кавказі Зевс покарав Прометея;
б) символізує незламність і безсмертя поневолюваних народів Кавказу;
в) символізує відданість справі народу, самопожертву.
5. Орел в поемі - це символ :
а) російської церкви; б) несправедливості; в) російського царату; г) жорстокості.
6. Шевченко багато разів вживає займенник наш, описуючи життя горців :
а) щоб підкреслити спільність долі усіх народів російської імперії;
б) бо уявив себе одним з кавказців;
в) щоб передати страждання горців від їхнього імені.
7. Основну частину поеми становить:
а) опис страждань поневолених народів;
б) монолог колонізаторів про переваги життя в складі Російської імперії;
в) легенда про Прометея.
8. Що означають слова колонізаторів:”Од глибокої тюрми та до високого престола усі ми в золоті і голі” ?
а) що багаті матеріально царі вбогі духовно;
б) що в Росії, крім багатих, що знаходяться при владі, є ще багато бідних по тюрмах і засланнях ;
в) що населення Росії дуже різне, але мета в них одна.
9. Чому в Росії “од молдаванина до фіна на всіх язиках все мовчить”?
а) бо народи задоволені своїм життям;
б) бо народи вже звикли до свого підневільного існування і не протестують;
в) бо в Росії існували закони, що забороняли говорити національними мовами.
10. Вислів колонізаторів “ В нас дери, дери та дай і прямо в рай хоч і рідню всю забери” свідчить про те, що в Росії прощення гріхів можна заробити :
8. Що означають слова колонізаторів:”Од глибокої тюрми та до високого престола усі ми в золоті і голі” ?
а) що багаті матеріально царі вбогі духовно;
б) що в Росії, крім багатих, що знаходяться при владі, є ще багато бідних по тюрмах і засланнях ;
в) що населення Росії дуже різне, але мета в них одна.
9. Чому в Росії “од молдаванина до фіна на всіх язиках все мовчить”?
а) бо народи задоволені своїм життям;
б) бо народи вже звикли до свого підневільного існування і не протестують;
в) бо в Росії існували закони, що забороняли говорити національними мовами.
10. Вислів колонізаторів “ В нас дери, дери та дай і прямо в рай хоч і рідню всю забери” свідчить про те, що в Росії прощення гріхів можна заробити :
а)викупивши індульгенцію в церкві;
б) принісши церкві дари;
в) принісши дари царю і вищим чиновникам.
11. Славлячи в одному ряду хортів, гончих, псарів і царів, Шевченко використав:
а) іронію; б) сатиру; в) сарказм.
12. Провідна ідея поеми:
а) засудження загарбницької політики царської Росії;
б) заклик до боротьби усіх поневолених народів проти колонізаторської політики Росії;
в) засудження християнської церкви, що зрадила вчення Ісуса Христа.
б) принісши церкві дари;
в) принісши дари царю і вищим чиновникам.
11. Славлячи в одному ряду хортів, гончих, псарів і царів, Шевченко використав:
а) іронію; б) сатиру; в) сарказм.
12. Провідна ідея поеми:
а) засудження загарбницької політики царської Росії;
б) заклик до боротьби усіх поневолених народів проти колонізаторської політики Росії;
в) засудження християнської церкви, що зрадила вчення Ісуса Христа.
Немає коментарів:
Дописати коментар