Тема.
РМ.№14. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру(тип мовлення розповідь) з елементами опису природи(тип мовлення опис).
Кл.р.:
Поміркуйте:
1. Які типи мовлення вам відомі? :
2. Що таке текст? : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82
3. Що відображає заголовок тексту – тему чи основну думку?
1.
Що таке верба?
2.
Де росте верба?
3.
Як люди використовують цю рослину?
4.
Як виглядає верба у різні пори року?
5.
Як наш народ величає це дерево?
Ознайомлення
з пам’яткою «Як працювати над переказом»
1. Прочитай (послухай) текст повністю.
2. Розділи його на частини (абзаци).
3. Склади план у вигляді заголовків до
абзаців (частин).
4. Перекажи зміст кожної частини тексту
за абзацами.
5. Запиши коротко зміст тексту
за планом( у чернетку).
6. Пиши уважно, красиво; кожну частину починай з абзацу.
7. Перевір написане.
- Ознайомлення з «Вимоги до мовлення»:
https://studopedia.com.ua/1_362910_osnovni-vimogi-do-movlennya.htm
Читання тексту ! :
В кінці греблі шумлять верби…
З п’ятисот видів верб, як ростуть на нашій планеті, тридцять припадає на Україну.
Верба, окрім того, що вона була і залишається
окрасою сіл та міст нашої країни, дарує людям багато корисного.
Найбільше прислужилася верба для річок,
ставків, криниць. Саме завдяки цим незрадливим сторожам береги річок не
виходять з ладу. Міцно уп’явшись корінням у землю, верби стримували своїм тілом
зсуви, не дозволяючи передчасно підточувати водою ґрунт,зупиняли піскові
заноси. Недарма кажуть: там, де росте верба, житиме й річка.
Погляньмо на наші річки, - там, де ростуть
верби, вони тримаються своїх сталих кордонів і, навпаки, оголені береги
поступово руйнуються, підмиваються водою, рихліють, од чого русло міліє,
замулюються природні джерельця, без яких будь – яка річка хиріє і поступово
вмирає.
Мудрість народна зафіксувала ще одну
характерну здатність верби – очищувати воду річок та озер від всіляких
шкідливих домішок. Де срібліє вербиця, там здорова водиця, - говорить народне
прислів’я. Ось чому люди брали ( й сьогодні беруть) воду для пиття у річці під
вербою. Саме в таких місцях водиться й риба. Це відомо усім рибалкам, - риба
теж любить чисту воду.
(За В.Скуратівським) ( 170 сл.)
УВАГА !!!
- Повторити правила
постановки розділових знаків при однорідних членах речення та у складному
реченні.
- З’ясуй орфограми у словах: п’ятисот, тридцять,
будь-яка, прислужилася, незрадливим, береги, уп’явшись, коріння, зсуви,
підточували, недарма кажуть, пиття.
- Користуючись
орфографічним словником, перевірити наголошування слів: корисний,
сторожам.
- Пригадати, де і як
використовуються верба.
- Пригадати прислів’я
і приказки про вербу.
- Як ви розумієте
вислів: « Вербовий сум . Гарний і гордий, як те дерево, що в низинних
місцинах росте здебільшого наодинці або рядочком над річкою чи ставом,
вгорнувшись у срібно-зелені шати аж по кісточки.» ( Л. Павленко)?
- Пригадайте народні
пісні про вербу. Чому верба в народній уяві асоціюється з чимось сумним,
журливим?
Працюймо :
- Визначте тему і
основну думку тексту.
- Що виражає
заголовок: тему чи основну думку висловлювання?
- Визначте тип
мовлення даного уривка.
- Зробити короткий
усний опис верби. У якій частині тексту, на вашу думку, найдоцільніше
використати його? Чому?
- Яку користь
приносить верба?
- Самостійно скласти план.
Повторне читання
тексту.
Усне переказування.
Д.з. на 11.02. - офлайн.
1. Повтор. типи, стилі мовлення.
2. Напиши переказ на чернетку.
Немає коментарів:
Дописати коментар