Сторінки

середа, 9 лютого 2022 р.

6- А м.! 10.02. - офлайн. Кл.р. + д.з. на 11.02. - офлайн.

 Тема. 

РМ.№14. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру(тип мовлення розповідь) з елементами опису природи(тип мовлення опис).

Кл.р.:

Поміркуйте:

1. Які типи мовлення вам відомі? : 

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B8%D0%BF%D0%B8_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F

2. Що таке текст? : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82 

3. Що відображає заголовок тексту – тему чи основну думку?


1.    Що таке верба?

2.    Де росте верба?

3.    Як люди використовують цю рослину?

4.    Як виглядає верба у різні пори року?

5.    Як наш народ величає це дерево?

      Ознайомлення з пам’яткою «Як працювати над переказом»

      1. Прочитай (послухай) текст повністю.

  2. Розділи його на частини (абзаци).

          3. Склади план у вигляді заголовків до  

абзаців (частин).


         4. Перекажи зміст кожної частини тексту 

за абзацами.

5. Запиши коротко зміст тексту 

 за планом( у чернетку).

                               
6. Пиши уважно, красиво; кожну частину починай з абзацу.

7. Перевір написане.


-  Ознайомлення з  «Вимоги до мовлення»:

  https://studopedia.com.ua/1_362910_osnovni-vimogi-do-movlennya.htm

Читання тексту ! : 

В кінці греблі шумлять верби…

   З пятисот видів верб, як ростуть на нашій планеті, тридцять припадає на Україну. 

  Верба, окрім того, що вона була і залишається окрасою сіл та міст нашої країни, дарує людям багато корисного.

 Найбільше прислужилася верба для річок, ставків, криниць. Саме завдяки цим незрадливим сторожам береги річок не виходять з ладу. Міцно уп’явшись корінням у землю, верби стримували своїм тілом зсуви, не дозволяючи передчасно підточувати водою ґрунт,зупиняли піскові заноси. Недарма кажуть: там, де росте верба, житиме й річка.

  Погляньмо на наші річки, - там, де ростуть верби, вони тримаються своїх сталих кордонів і, навпаки, оголені береги поступово руйнуються, підмиваються водою, рихліють, од чого русло міліє, замулюються природні джерельця, без яких будь – яка річка хиріє і поступово вмирає.

   Мудрість народна зафіксувала ще одну характерну здатність верби – очищувати воду річок та озер від всіляких шкідливих домішок. Де срібліє вербиця, там здорова водиця, - говорить народне прислів’я. Ось чому люди брали ( й сьогодні беруть) воду для пиття у річці під вербою. Саме в таких місцях водиться й риба. Це відомо усім рибалкам, - риба теж любить чисту воду.

                                                                                   (За В.Скуратівським) ( 170 сл.)

УВАГА !!!

  1. Повторити правила постановки розділових знаків при однорідних членах речення та у складному реченні.
  2. З’ясуй орфограми у словах:  п’ятисот, тридцять, будь-яка, прислужилася, незрадливим, береги, уп’явшись, коріння, зсуви, підточували, недарма кажуть, пиття.
  3. Користуючись орфографічним словником, перевірити наголошування слів: корисний, сторожам.
  4. Пригадати, де і як використовуються верба.
  5. Пригадати прислів’я і приказки про вербу.
  6. Як ви розумієте вислів: « Вербовий сум . Гарний і гордий, як те дерево, що в низинних місцинах росте здебільшого наодинці або рядочком над річкою чи ставом, вгорнувшись у срібно-зелені шати аж по кісточки.»   ( Л. Павленко)?
  7. Пригадайте народні пісні про вербу. Чому верба в народній уяві асоціюється з чимось сумним, журливим?

       Працюймо :

  1. Визначте тему і основну думку тексту.
  2. Що виражає заголовок: тему чи основну думку висловлювання?
  3. Визначте тип мовлення даного уривка.
  4. Зробити короткий усний опис верби. У якій частині тексту, на вашу думку, найдоцільніше використати його? Чому?
  5. Яку користь приносить верба?
  6. Самостійно скласти план.

Орієнтовний план (ви маєте право його відредагувати)
1. Сумне дерево.
       2. Берегова сторожа.
                                               3. Де срібліє вербиця, коли здорова водиця?

Повторне читання тексту.

 Усне переказування. 

Д.з. на 11.02. - офлайн.

1. Повтор. типи, стилі мовлення.

2. Напиши переказ на чернетку. 

Немає коментарів:

Дописати коментар