Сторінки

неділя, 22 грудня 2019 р.

9- А,9- Б ! Складне речення(ССР).Творчі завдання: завантажте цей матеріал, будь ласка !!!

Схема
Визначення типу складного сполучникового речення

I. Скільки частин у складному реченні


1. Дослідження – моделювання. 
З поданих простих речень утворіть складносуряд-
ні в художньому стилі,добираючи різні сполучники
сурядності.Визначте, як впливає заміна сполучни-
ків на значення речень. 

Зіставте  побудовані  речення й поясніть  їхню
стилістичну функцію.

1. Тінь  від човна  темніє на воді.  
2. Море  темним полиском мерехтить безкрайньо.

2. Моделювання-дослідження

За поданими початками утворіть прості речення
з однорідними членами та складносурядні.
Дослідіть стилістичні особливості цих конструк-
цій: які відтінки значень властиві синонімічним
простим реченням з однорідними членами і
складносурядним реченням.

Зразок. Берези запечалились і затихли (просте
речення з однорідними членами).- Берези запе-
чалились, і хмари облягли навколо діброви
(складносурядне речення).

1. Небо ще світилося ... . 2. Осінь щедро засипа-
ла дубовим листям посохлі трави... . 3. До землі
прихилився зоряний вечір ... . 4. Вона припала
матері до рук ... . 5. У печі палав вогонь ... .
6. Чорні голі дерева стояли в садку... . 7. Насу-
нули снігові хмари ... . 8. Світло хвилями
ллється з неба... .


3. Стилістичний експеримент
   
Перебудуйте складносурядні речення так, щоб
складові частини кожного  з них стали окремими
простими реченнями.
    
1.Там нікого не  було — і Остап з Соломією
присіли на мішках. 
2. Борошняний пил висів у повітрі, а стіни,
банти  і постав були обсипані ним, як снігом.
3. Урешті мельник наказав  їм зупинитися,
а сам пішов наперед.
4. Остап опиравсь бистрині з усієї сили, але
його кіл мало що помагав.
5. Остап придержав пліт - і обоє вискочили
на берег, втомлені й мокрі.
6. У грудях у нього хрипіло  і було боляче дихати.
7. Погода була сонячна й суха, та дув холодний
осінній вітер і таки добре продував крізь лиху
Соломіїну одежу (М. Коцюбинський).

  Зіставте речення і з’ясуйте, якого стилістичного
ефекту досягає автор, використовуючи в тексті
складносурядні речення. 

4. Дослідження-відновлення

Прочитайте  речення. Поміркуйте,  які
сполучники доцільно вставити  замість крапок.
Обґрунтуйте свій вибір. 
Запишіть відновлені речення.
   
1.Повітря  тремтить від  спеки,... в срібнім маре-
ві  танцюють далекі тополі (М. Коцюбинський). 
2.Скоро проліски з-під снігу глянуть синіми очи-
ма ... повіває теплий вітер над розкованим Дніп-
ром (В. Сосюра).
3. Недобра мова йшла за побратима, ...ти мовчав
і знизував плечима (Д. Павличко).
4.Тієї весни рано прокинувся ліс, ... недовго
дрімали дуби (В. Кучер).
5. Шлях часом відходив від річки, ... річка
оминала природні пагорби землі і відходила
від шляху (І. Ле). 6. Вітру на морі не було , ...
клекотів сильний прибій (М. Трублаїні).
7. Літа ніколи не повертаються до людини, ...
людина завжди повертається до своїх літ
(М. Стельмах).

5. Дослідження – трансформація.

Трансформуйте прості речення  в складносуряд-
ні.Визначте смислові відношення між частинами
складних речень.

Зразок. Через розмиті дороги будівництво мосту
припинено. – Дороги розмило, і будівництво
мосту було припинено.
    
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. Раннього
осіннього вечора йшов дощ. Через рік у нашому
місті збудували залізничний вокзал. Улітку Уляна
вибігла у садок  милуватися деревами. Під час
походу хлопці і дівчата значно здружилися. 

6. Дослідження- стилістичне реконст-
руювання

Перебудуйте прості речення на  складносурядні.
Визначте смислові відношення між частинами
складного речення.
  
Зразок. Навесні в українських степах по селах
починали лаштуватися в далеку дорогу чумаки. –
В українські степи приходила весна, і по селах
починали лаштуватися в далеку дорогу чумаки.
   
В останні дні перед виходом валок із сіл викочу-
вались величезні вози у неблизьку подорож.
Наприкінці сезону чумаки поверталися додому
вкрай стомлені й виснажені дорогами. 

7. Дослідження – моделювання.

За поданим початком побудуйте моделі простого
речення з однорідними членами і складносурядно-
го. Дослідіть стилістичні особливості цих конст-
рукцій:які відтінки значень властиві простим
реченням з однорідними членами, а які - склад-
носурядним.
  
Зразок. Учні переглянулись і розсміялись.- Учні
переглянулись і розсміялись, і клас наповнила тиша.

Небо ще світилось … . До землі прихилився зоря-
ний вечір …  .
Половіли жита… .У печі палав вогонь… .Насунули
снігові хмари …  .
Світло хвилями ллється з небі… .Чорні голі дерева
стояли в саду …  .

8. Творче конструювання.  

Уведіть подані граматичні основи у складносуряд-
ні речення.

Верби милуються, очерет шепоче.
Сонце пряло, меди пахли.
Води шуміли, вітер бився.
Реве Дніпро, лани пахнуть.
Дерева хиталися, прибій мріяв.

9. Дослідження – моделювання.

Із поданих простих речень утворіть моделі
складносурядного речення,добираючи різні
сполучники сурядності.Визначте, як впливає
заміна сполучників на зміст речень.Зіставте
побудовані речення і пояснити їхню стиліс-
тичну функцію.

Ми живемо на рідній землі.
Україну прославляють її люди.
Сипле золото з дерев невидимка-осінь.
Шелестять навкруги вітри-розбійники.

10 . Дослідження – моделювання.

За поданим початком побудуйте моделі складно-
сурядних речень,накресліть схеми.Зробіть вис-
новок, як впливає структура складного речення
на вираження думки.

Дерева зеленіють навесні …  .
Червоне сонце поплило за обрій …  .
Спів цвіркунів уночі навіював спогади …  .
Уранці на пелюстках іскрилася роса …  .
Польові квіти  розповсюджували чудовий аро-
мат …  .

11. Вправа - лінгвістичне дослідження.

Прочитайте речення і порівняйте їх. Визначте,
чому в них ставляться різні розділові знаки,
хоч за будовою речення подібні. Яку роль
відіграє в них інтонація?
1.Зима, гостя весела й свавільна, завітала в
край; горять сліпучі зблиски на білій землі;
застигли барвистими разками снігурі на
яблуневому гіллі. 
2. Інеєм сад мій заклечаний спить по коліна
в снігах,зорі непізнього вечора тьмяно
блищать на гілках (С. Жуковський).


12. Творче конструювання.                . 
   
Самостійно складіть речення за схемами.

1. [ ], і [ ], і [ ].
2. [ ]; і [ ].
3. [ ] - і [ ].


13. Вправа – моделювання .

Допишіть складносурядні речення. Назвіть в них
службові частини мови.
Поставте розділові знаки.

У клас зайшов учитель і … . Ні мати ще не по-
вернулась з роботи, ні …  .
Мисливці відпочивали біля ватри, ще й … .
Не тільки пожежники боролись з вогнем, але й … .
Усе небо вкрилось густими чор-ними хмарами,
але … .
Пасажири стоять на тролейбусній зупинці, а …  .

14. Вправа - трансформація.

Перебудуйте прості речення з однорідними чле-
нами у складносурядні речення.

Зразок. Струмок біг, блистів до сонця.– Струмок
біг, вода його блистіла до сонця.
  
1.Дерева скидали  свої літні шати, м’яко устелю-
вали землю. 2. Хлопець співав тихо, але чарівно.
3. Удалині бовваніли не то верби, не то вільхи.
4. Ходить дівчина по лісі, кожній гарній квітці
кланяється.  5. Діти склали речі, готувались
до від’їзду в село.  

15. Вправа -  моделювання.

Складіть складносурядні речення, використа-
вши як присудки подані дієслова.

Йшов, дув. Показалось, ожили. Було душно, ви-
йшли. Стояла, виблискували.
Подує, посіє. Включити, рознестися. Косити,
молотити, возити.

16. Вправа -  моделювання.

Складіть складносурядні речення, використавши
як підмети подані іменники.

Осінь,  дощі. Урожай, зима.  Птахи, діти. Примо-
розки, господарі. Листя, подвір’я. 

17. Творче тезування.

Складіть тези розповіді на тему «Складносу-
рядні речення  зі сполучниками». 

18. Дослідження – трансформація.. 

Перебудуйте прості речення з однорідними чле-
нами у складносурядні.Поясніть, як змінюється
стилістичне забарвлення висловленої думки.
Проаналізуйте синтаксичну структуру і стиліс-
тичні функції кожного речення. Чи рівнозначна
перебудова  з погляду виразності.
   
1. Хлопець співав тихо, але чарівно. 2. Усе було
залите золотим промінням: і далеке поле, і луки.
3. День був ясний, сонячний, але холодний.
4. Його виступ був коротким, але змістовним.
5. Сад був невеликий, але густий. 6. Дерева
скидали свої літні шати, м’яко устелювали землю.

19.  Вправа – моделювання. 

Доповніть складносурядні речення. Назвіть гру-
пи сполучників, якими з’єднані частини речень.
Визначте смислові зв’язки між простими речен-
нями.
  
1.Далеко видить око, а розум … .2. Гуде пта-
шиним співом ліс, та …  .
3.Зійшло тепле  та ласкаве сонце, і … . 4. Ні
вітер не ворухнеться , ні …  .
5.Було цілими годинами слова не почуєш,
зате …  .
6.Сонце заходило за ялини,
однак … . 

20. Вправа . 

Запишіть  речення, замінивши  в них сполуч-
ники синонімічними.
  
1. Бійці замовкли, проте пісня продовжувала 
звучати (О.Гончар). 2. Іду під зорі друзів зу-
стрічати, але  вони не вернуться сюди (М.Сом).
3. Мати хоче научати, та соловейко не дає
(Т.Шевченко). 4. Дружба має різні прояви,
але закон у неї один – вірність (М.Коцюбин-
ський). 5. Тихо на селі. Хіба що собаки ліни-
во перегавкуються по дворах, чи зарипить
звід десь біля колодязя, чи зареве худоба
(А. Головко ).
    

Немає коментарів:

Дописати коментар