Сторінки

четвер, 21 лютого 2019 р.

11- Б ! Новела "Я (Романтика)"

Роль художніх деталей (природа, колір, речі) у розкритті головного образу. 
 — Символіка  образів.  Чи має герой майбутнє? 
— Ідея твору. 
Настанови.
Герой твору МХвильового «Я(Романтика)» пройшов шлях від срібнихросянихперламутровихсиніх кольорів до зеленолимонногозеленогочорного
Кожна частина  нове перетворення сутності герояйого критична змінаУ вступі через кольори відображується душаще  не заповнена ідеєющо чує матірприслухається до неї ( беру і кладу насвої груди ), для котрої важливими є ще поняття чистоти і красиде у душі є щось святе ( в образі криниці), яке не дає героюпереступити межу між людиною і фанатикомАле передчуття чогось недоброгощо може знищитиуже зявляється  у творі зобразом темного лісущо у фольклорі асоціюється зі злимчужим людині світомЦей ліс ще не чорнийа темнийтомунебезпеки ще можна уникнутиТа передчуття її розкривається через два образи дві хрустальні росинки і  мята вмирає утузіМятаяк євшан-зілля може врятувати герояале вона йому не потрібнаСвіт бурі крок за кроком починає його поглинати.Далі автор покаже ті зміниякі відбулися з героємколивибираючи між чекістом і людиноювін втрачає своє право на вибірКолір та відтінки 1, 2, 3 частин зображуютьяк ідея повністю знищить людину.


Коментар до І частини.
    І частина показує ті кардинальні зміни, що відбулися з героєм. Вже немає ні срібної сивини, ні росяних ранків, ні синьої криниці.
    Перламутр краси сонця, що сходить, змінюється на перламутр крові.
    Срібний – на сірий колір міста, цілюща синя вода – на отруйний туман. Ранок – на ніч (світ несвідомого). Чи не вперше М.Хвильовий говорить про втрату психічної цілісності людини у неврівноваженому світі.
    День і ніч перетворюються на круговерть, так починає панувати суцільна тьма. Світло, яке наявне ще у творі, горить тускло. Це шанс залишитись людиною, не знищити свою сутність, хоча ця сутність уже розривається між людським та сліпим дегенеративним. Світ, який герой для себе вибрав, наповнений чорною та темно-червоною фарбою крові. Північна тьма – чи не найвищий прояв дії зла, що запанувало у душі. Електричну станцію зірвано. Так знищено дорогу до повернення. Здається, знищено, а, може, й ні. Бо світло горить у фантастичному палаці до тих пір, доки є ще будинок матері, де герой рятує свою душу.
   Коментар до ІІ частини.
  Відрізняється від І тим, що вже немає ні світла, ні хатини. Символічними є рядки, якими ця частина закінчується: “Я йшов у нікуди”. Герой сам себе характеризує – “зацькований вовк”. Так із втратою людського  залишається лише тваринне. Вовк – символ вірності, але ця вірність ідеї для героя стає фатальною. Тому вечір – це не лише час доби, це час життєвої дороги, потенціалу. Перламутр ранків не оцінено, він знищується “дальнім бором” чужого світу. Запилене сонце так і не може виконати свою природну життєдайну функцію, тому воно, як і у новелі Ю.Яновського “Подвійне коло”, спалює все на своєму шляху, караючи людину, що поставила себе вище Бога.
    А зелений колір мяти змінився на холодне зелено-болотяне світло зір. Так зроблено остаточний вибір.
Коментар до ІІІ частини.
ІІІ частина – це ще один шанс на зміну, до того, щоб вирватися з круговерті бурі, що нищить все на своєму шляху, і в першу чергу душу, це шанс залишитися людиною. Це ще одна спроба розібратися в собі. У душі героя відбувається постійна боротьба між “відчуваю” і “мушу”. Але це уже не вовк – хижий, але гордий, це побитий пес, дегенерат, для якого легше покірно заховатися за словом “мушу”, ніж відповідати за  свої вчинки. Мята не порятує його, бо він сам не хоче цього порятунку. “Я попав до підвалу” – це не лише опускання під землю (багато письменників 20-х років використовували цей прийом, яскраво це простежується  у “Патетичній сонаті” М. Куліша), це деградація особистості. Тому немає вже хоч і палючого, але сонця, а є місяць – німий свідок дії злих сил, бризки якого, як лимонна кислота, розїдають душу, наповнюючи її всепоглинаючим болотом. Фінал очевидний: порожньо, тьма…   То чи має герой майбутнє?!

Роль кольору.
Класичне трактування кольору можна прослідкувати у відображенні світу, де існує гармонійність у відносинах людини та Всесвіту, найчастіше це фольклорні твори:
Білий - символ чистоти;
чорний – первинності ( про ніч ), природності, щедрості землі;
жовтий – сонячності, радості;
синій – духовної висоти, мрії;
зелений – достатку, відродження;    
червоний – краса, рух, пробудження.
     Внаслідок нехтування людиною споконвічних законів,  у художньому творі колір починає набувати зовсім іншого трактування і стає символом:
Білий - символ  душевного холоду ( Гончар « Модри Камень»),                                            
                          смерті ( Близнець «Звук павутинки»); 
чорний – печалі, жорстокості, смерті, ( Коцюбинський «Інтермеццо»);
жовтий – смерті (Барка «Жовтий князь»);
синій – смутку ( “Сині етюди” М. Хвильового );
зелений – заздрості, бруду ( творчість Хвильового);
                  зради ( Л. Костенко “Берестечко” );
червоний – крові, знищення ( огненний )  ( І. Багряний “Огненне коло”).

Немає коментарів:

Дописати коментар